WAT ETEN WE VANDAAG?

Stefan Van Rompaey (Hoofdredacteur Food bij RetailDetail)

Wat eten we vandaag?

 

Het is waarschijnlijk de meest gestelde vraag in elk gezin, elke dag. De uitdaging voor de voedingssector is om op het juiste moment met het gepaste antwoord te komen. Daarbij is het zaak om te denken in oplossingen, niet in producten.

 

Dat hebben de diverse actoren op de retail- en foodservicemarkt snel van elkaar geleerd. Nog nooit kregen mensen de keuze uit zoveel verschillende opties. Het lijkt wel of werkelijk iedereen zich mengt in de strijd om maagaandeel. Niet enkel de supermarkt en het eethuis. De foodmarkt wordt daardoor nog competitiever.

Gezond en duurzaam lunchen kan ook bij Ikea bijvoorbeeld, of bij een moderetailer als SKM. En voor géén geld bovendien. Na een simpele druk op de knop krijg je pizza of sushi bij je thuis geleverd.  Foodservice wordt een trekker in shoppingcenters, omwille van het belevingsaspect. Een kop goede espresso vind je tegenwoordig al bij de fietshersteller. En welke modezaak schenkt haar trouwe klanten geen glaasje cava met een hapje erbij?

 

Is er gevaar voor overkill?

 

In elk geval zie je dat foodretailers hun aanbod een upgrade geven. Als ik terugkijk naar de spannendste nieuwe winkelconcepten in foodretail, dan speelt foodservice daarin telkens meer dan zomaar een bijrol. Doorgaans gaat het om kwaliteit. In de ‘hypermarkt van de toekomst’ die Carrefour eind vorig jaar opende in Bergen, kunnen shoppers in huis gerookte zalm kopen, een pizzaiolo aan het werk zien, iets te eten bestellen in het Carrefour Café… Oh ja, en ze brouwen er ook bier. Bij CRU, de luxe versmarkt van Colruyt, kunnen klanten topingrediënten van het seizoen vinden, maar ook eenvoudige gerechten uit de eigen keuken: geroosterde groenten, quiches, stoofpotjes… Die bereidingen vielen zo in de smaak dat de retailer intussen een eigen eethuis met de naam CUIT heeft toegevoegd aan de winkels in Overijse en Gent. Hngry in Antwerpen verkoopt geen producten maar een menu met eenvoudige, verrassende recepten, net als een restaurant. Alleen moet je ze nog wel zelf bereiden, geholpen door een stap-voor-stap receptfiche. Dat geldt ook voor de maaltijdboxen van HelloFresh, die je online bestelt. En loop één dezer dagen eens een Delhaize binnen: je wordt er momenteel verleid door een verbazend compleet aanbod luxe streetfood, met haute dogs, premium hamburgers, bao buns, taco wraps, pulled pork… Helemaal ‘on trend’.

 

Leren en stelen van foodservice!

 

Dat retailers leren (en stelen) van foodservice, lijdt geen twijfel. Ze volgen de evoluties op de voet en betreden onbekend terrein, op zoek naar beleving en marge. De tijd dat horeca de foodtrends bepaalde met een vanzelfsprekende voorsprong op retail, is voorbij. Omgekeerd leren foodservicespelers wellicht ook wel wat van retail. Denken in sterke concepten bijvoorbeeld, helder communiceren, operaties stroomlijnen. Blurring lijkt een goede zaak voor de consument: het houdt alle spelers scherp.

0 Comments

Leave a reply