400 PROFESSIONALS INSPIREREN ZICH TIJDENS FOODSERVICE CONGRES

Datum: 
25 Nov 2016 - 09:30

TERUGBLIK NATIONAAL FOODSERVICE CONGRES - GENT

Afgelopen donderdag vond in Flanders Expo de 8ste editie van het Nationaal Foodservice Congres plaats. Maar liefst 400 professionals uit de wereld van de Belgische markt voor buitenhuisconsumptie lieten zich inspireren door een mooie line-up van gastsprekers. Het congres werd afgesloten met een debat waaraan 4 CEO’s van belangrijke Belgische foodservicegroothandels deelnamen.

Het congres werd afgetrapt door Gert Laurijssen van Foodservice Alliance die een update gaf van de marktontwikkeling in de wereld van foodservice. Met een voorspelde marktgroei in 2016 van 1,5%, lijkt foodservice een nieuw tijdperk in te gaan. Tijdelijke effecten zoals het slechte voorjaarsweer, de tegenvallende resultaten van het WK voetbal en vooral de impact van de terreuraanslagen, houden een echte doorgroei van de markt vooralsnog tegen. Maar de ontwikkelingen in het najaar zijn veelbelovend. Overigens zijn er nog nooit zoveel nieuwe zaken opgestart in de Belgische horeca als dit jaar. Nieuwe zaken die werken vanuit een slimmer business model, die oude gewoonten over boord gooien en vanuit een andere invalshoek naar de markt kijken. Het is dankzij dit nieuw type ondernemers dat de groeizone in de markt van foodservice weer opnieuw structureel groter wordt.

THE NEW SHOPPING EXPERIENCE IN FOODSERVICE

Na Gert Laurijssen kwam Jo Spiegeleer van CRU aan het woord. Cru is de nieuwste retailtelg van de Group Colruyt en zet intussen met 3 winkels een nieuwe standaard in de beleving rond eten en drinken. Jo Spiegeleer bracht een verhaal van passie voor producten en gaf aan dat de toekomst voor hem duidelijk is: er zijn steeds meer consumenten die opnieuw willen eten op het ritme van de seizoenen en oog hebben voor de herkomst. Cru wil consumenten leiden en inspireren. Overigens niet alleen met 10 “metiers” in de winkel, maar ook met de 11de metier: een restaurant waar kopen gasten ook ter plaatse kunnen eten en kennis kunnen maken met de pure schoonheid van producten.

DE TOEKOMST IS “GOED EN EERLIJK”

Samuel Levie groeide op in Engeland, op een boerderij, waar hij de liefde voor échte producten met de paplepel binnen kreeg. Hij is ervan overtuigd dat we de verbinding met de oorsprong volledig verloren zijn geraakt. Hij maakt er een missie van om die verbinding terug in ere te herstellen. Talloze initiatieven die hij met zijn bedrijf ondernam dragen daarin bij. Zijn eigen worstmerk “Brandt & Levie” is daarvan een goed voorbeeld. Worsten van varkens die een gelukkig leven hebben gehad in de modder, maken iets los bij consumenten van vandaag. Zijn “love” brand wordt omarmd door de horeca en door speciaalzaken die graag meerwaarde willen verkopen dankzij sterke “verhalen”.

GAME CHANGERS IN RETAIL EN FOODSERVICE

Rik Eysink-Smeets is strategisch consultant bij nationale en internationale retailformules. Steeds meer krijgt hij daar te horen dat foodservice een nieuw spoor zou kunnen worden voor de toekomst. Blurring lijkt daarmee een bijzonder actuele trend te zijn. Maar, de belangrijkste boodschap van Rik was om daaromtrent voorzichtigheid aan de dag te leggen. Kanaalvervanging is iets van alle tijden. Alleen wordt er de laatste tijd veel (misschien wel teveel) aandacht aangegeven. Door middel van een interessant bordspel werd geschetst hoe retailers, horeca, speciaalzaken en nieuwe ‘informatieretailers’ het landschap van foodverkopen constant in beweging houden. Het maakte duidelijk vanwaar marktbewegingen komen en naar waar markten verder zullen evolueren.  Channel blurring lijkt dus minder een grote uitdaging te worden, channel disruption door online players des te meer.

DE TOEKOMST VAN DE FOODSERVICE GROOTHANDEL

Als afsluiter leidde VRT Nieuwsanker Lieven Verstraete een boeiend debat met de CEO’s van Metro, Bidvest (DeliXL), Top Food Group en Horeca Van Zon. Om het kader te scheppen leidde Gert Laurijssen van Foodservice Alliance het debat in met de resultaten van een onderzoek onder foodservice ondernemers. Het onderzoek bracht toekomstverwachtingen in kaart. Tijdens het debat werd duidelijk welke antwoorden grossiers van de toekomst zullen gaan bieden om aan die verwachtingen van hun klanten te kunnen voldoen.

De Belgische foodservicemarkt werd jarenlang gedomineerd door klanten/gasten (consumenten) die oplossingen zochten in de zogezegde middenzone van de markt. De zone waar een goed evenwicht vindbaar was tussen een degelijk product enerzijds en tegen een aanvaardbare prijs anderzijds. Niet te veel richting luxe dus, maar ook niet te veel richting goedkoop. Jarenlang ontwikkelde er zich een markt wat een antwoord moest bieden op die behoefte. Er kwam een massa bistro’s, brasserieën en restaurants, die allemaal gericht waren op de “voorspelbare” consument in de middenzone van de markt. Ook de andere schakels in de keten gingen zich richten op dit publiek. Grossiers gingen zich organiseren om deze bistro’s, brasserieën en restaurants van dienst te kunnen zijn en fabrikanten gingen producten produceren die bij de consumptiebehoeften van deze doelgroep pasten.

Door de ingrijpende wijzigingen in consumentengedrag is de middenzone van de markt vandaag precies die zone waar de marktdruk het grootste is. Consumenten zoeken hun heil nu veel meer in de uitersten van de markt. Meer richting goedkoop en tegelijkertijd ook meer richting “goed”. De eerste wijzigingen in de markt werden zichtbaar bij food retailers.  Ook in de foodservicemarkt zette deze tendens zich sterk door. Horeca ondernemers die met hun concept te generiek bleven en niet mee op zijn geschoven naar de linker of rechterzijde van het spectrum, dreigen in de zone te zitten waar klanten niet meer willen zijn. Hun resultaat staat onder druk en komen in de gevarenzone.

De wijzigende marktomstandigheden kennen een domino effect. De consument bepaalt. Alle schakels van de marktketen moeten zich vandaag heruitvinden. Op het niveau van horeca ondernemers lijkt die reorganisatie moeizaam te verlopen. Op het niveau van de grossiers zo mogelijk nog moeizamer.

Grossiers krijgen dezelfde ‘stuck-in-the-middle’ uitdaging die de hele retail onder druk zet: het midden van de markt (met al zijn commodities) is een krimpmarkt. En… veel grossiers in België zitten in dat krimpende midden. Ze zijn te duur om goedkoop te zijn, te algemeen om onderscheidend te zijn en te breed om een sterke positie te krijgen bij een specifieke doelgroep. Tijdens het debat werd duidelijk hoe de grossiers uit die “stuck in the middle” positie willen geraken.

Programma: 

Donderdag 24 november 2016 │ HORECA EXPO │ FLANDERS EXPO GENT

Downloads


TAGS

0 Comments