INSIGHTS & INSPIRATION SESSION // VAN BIG BRANDS NAAR LOVE BRANDS

Datum: 
23 Mar 2017 - 08:30

Terugblik Insights & Inspiration session: Van Big Brands Naar Love Brands

 

Donderdag 23 maart vond het Foodservice Alliance Insights & Inspiriation event plaats in Gent. Tijdens deze sessie hebben de aanwezigen een duidelijke blik gekregen op het fenomeen “Love Brands”. Foodservice zit in een fase van transitie. Een nieuwe periode waarin het wantrouwen tegenover grote merken lijkt te groeien. Wat vroeger vertrouwen gaf, blijkt vandaag het omgekeerde effect te bereiken. Markten kantelen en consumenten omarmen nieuwe waarden. Uniformiteit en massa lijken daarbij hun aantrekkingskracht te verliezen. In plaats daarvan zoeken nieuwe consumenten in foodservice naar uniciteit en de charme van kleinschaligheid, ambacht en avontuur.

Start Foodservice 2017

Gert Laurijssen van Foodservice Alliance gaf de aftrap door een blik te verschaffen op wat er de eerste maanden van 2017 is gebeurd in foodserviceland. Hij nam onder meer het fenomeen tournee minérale, de invloed van de witte kassa en de algemene prestatie van de sector onder de loep. Vervolgens werden de perspectieven voor de rest van 2017 geschetst.

Ook inzichten in het veranderende consumentengedrag werden gedeeld. Zo blijkt dat maar liefst 57% van de Belgen er niet op vertrouwt dat de voedingsindustrie hen van waardevol voedsel voorziet.

Brand Strategy

Als tweede spreker kwam Kristel Vanderlinden aan bod, Head of Strategy van BOONDOGGLE. Zij duidde dat Love Brands merken met emotionele waarde zijn. Een strategie die eerder al werd toegepast door grotere merken in de sector. Zij vindt deze strategie echter achterhaald en niet meer toepasbaar op de consumenten van vandaag. De “brand loyalty” van millennials ligt namelijk zeer laag. Ze pleitte voor een strategie die het product op de eerste plaats zet en het merk op de tweede plaats. Nadien gaf ze ook de Boondoggle-succesformule mee om een betekenisvol merk neer te zetten op de markt anno 2017.

365° Value

Gemma Schneemann is als marketing directeur van Sligro Foodservice al een tijd bezig met het fenomeen van Love Brands in Nederland. Sligro Food Group organiseert in diverse grootsteden LoveBrand Markets, waar unieke, lokale merken de kans krijgen om zich te presenteren aan 50 horecaondernemers. Zij gaf mee hoe ook toeleveranciers waarde kunnen creëren voor horecaondernemers. Sligro doet dat door kleinschalige ambachtelijke “Love Brands” samen te brengen met hun klanten, de horecaondernemers. Vervolgens neemt Sligro de merken die hun klanten het leukst vinden op in hun assortiment.

Love Brands sinds 1983

Stefaan Bettens is als CEO van JET IMPORT dé expert in het grootmaken van kleine merken in foodservice. Hij vertelde over hoe hij al sinds 1983 “Love Brands” creëert. Ook gaf hij aan dat veel merken “overmarketeered” zijn en daarom de status van “Love Brand” niet kunnen bereiken. Hij gaf ook aan dat het enorme keuzeaanbod voor consumenten het moeilijker maakt om keuzes te maken. Daardoor ontstaan er kansen voor nieuwe merken.

A Brand with a Mission

Als laatste spreker vertelde Marieke de Goeij, Brand Manager van het “slaafvrije” chocolademerk TONY’S CHOCOLONELY het inspirerende verhaal over het ontstaan van het merk, om als eerste een chocolade te ontwikkelen die over heel de supplychain fair en slaafvrij is. Daarnaast sprak ze ook over het creëren van “brand advocates” die zij Tony’s noemen.

Start-ups

Naast de gevestigde waarden die aan het woord kwamen, gaf Foodservice Alliance ook het woord aan 14 start-ups. Door middel van een pitch van twee minuten konden de start-ups hun bedrijf voorstellen. Daarna kregen de deelnemers de kans te stemmen op de meest beloftevolle start-up.

De top 3 van de meest beloftevolle Start-ups:

1.  MiniMarieTea

2.  Wonky

3.  Ritchie

 

 

Downloads


TAGS

0 Comments