Jaarmonitor 2017

DE NIEUWE FOODSERVICE JAARMONITOR 2017 IS UIT!

Naar jaarlijkse gewoonte publiceert Foodservice Alliance de Jaarmonitor Foodservice met een update van de belangrijkste kanaalkenmerken en ontwikkelingen in de Belgische foodservicemarkt. Binnenkort valt het boek bij u op de deurmat, maar voor diegenen die vandaag al willen starten met de verkenning van de cijfers, kunnen de digitale versie al online raadplegen op de website van Foodservice Alliance.

 

Ten opzichte van vorig jaar is er heel wat veranderd in de methodologie om de Foodservice Jaarmonitor 2017 vorm te geven. Als sinds 2009 publiceert Foodservice Alliance de Foodservice Jaarmonitor op basis van data uit de Foodservice Barometer. Uiteraard moet iedere methode op tijd een ingrijpende reconversie ondergaan om actueel te blijven, zodat gebruik kan worden gemaakt van de meest actuele inzichten op vlak van nieuwe technologie en onderzoeksmethodes.

Bij Foodservice Alliance is er daarom besloten om 2016 te beschouwen als een overgangsjaar naar de Foodservice Barometer 2.0. De 2.0 versie is een compleet nieuwe Barometer geworden die opnieuw alle antwoorden kan bieden op de meest actuele onderzoeksvragen. Maar bij de implementatie van een compleet nieuwe methode hoort een lastige periode van overgang. Een periode waarin tijdelijk niet alle historische inzichten met elkaar kunnen gekoppeld worden. Vandaar dat de nieuwe Foodservice Jaarmonitor er dit jaar nog wat anders uitziet. Vanaf medio 2017 zullen kwartaal en jaarvergelijkingen weer mogelijk worden en zal de Foodservice Barometer sterker en nog betrouwbaarder zijn dan ooit.

De nieuwe Foodservice Barometer van Foodservice Alliance combineert de meting van kanaalbezoek en consumptie van eten en drinken. Daarmee is het een meetmethode die uniek is in de Belgische markt. Dankzij de vernieuwingsoperatie wordt de markt en het consumptiegedrag nu gemeten vanuit maar liefst 4 dimensies, wat het meest volledige inzicht geeft in de shopper en het consumptiegedrag in foodservice!

De combinatie van al deze elementen, alsook de mogelijkheid om de markt vanuit deze vier verschillende dimensies te kunnen bekijken, levert nieuwe inzichten op. Inzichten die gebruikers in staat moet stellen om slimmer en efficiënter op consumentengedrag te kunnen inspelen.

Dankzij de nieuwe onderzoeksmethodologie achter de Foodservice Barometer wordt niet alleen de buitenshuisconsumptie in kaart gebracht. Voor het eerst is er ook een omnichannel monitoring beschikbaar die over alle aankoopkanalen heen kijkt. De monitor maakt een onderscheid tussen;

  • Consumptie thuis
  • Consumptie buitenshuis
  • Consumptie bij vrienden
  • Consumptie buiten (op festivals, in het park, …)

De omvang van de steekproef is aanzienlijk! Voor de basismeting alleen al nemen continu 7.810 Belgen deel aan het onderzoek. Naargelang de noodzakelijke diepgang en detaillering wordt het panel opgetrokken tot 12.000 respondenten. Allemaal Belgen ouder dan 18 jaar en representatief verdeeld naar leeftijd, opleidingsniveau, werkzaamheid, geslacht en regio (Vlaanderen, Brussel en Wallonië).

Downloads


0 Comments