Antwerpse horecaverenigingen pleiten voor versoepeling lage-emissiezone voor buitenlanders

Op 1 februari werd de lage-emissiezone ingevoerd in Antwerpen. Vanaf gisteren worden overtreders ook beboet. In een open brief vragen Antwerpse horeca verenigingen: Horeca Antwerpen en Antwerp Hotel Association om een versoepeling van de lage-emissiezone. De Antwerpse horecasector vindt dat die met hun eigen wagen naar Antwerpen om na een onbewuste overtreding hun voertuig alsnog correct te registreren.

 

Open brief van de Antwerpse horecaverenigingen:

Vanaf 1 maart worden boetes uitgeschreven voor inbreuken op de LEZ (Lage Emissie Zone) in Antwerpen.

 

Als Horeca Antwerpen en Antwerp Hotel Association zijn wij niet tegen een gezonde “Antwerpse lucht” voor bewoners. Jammer dat men tot op vandaag, na 17 jaar, nog steeds geen echte oplossing heeft (of mogelijk in de maak) voor de open riool van de ring ; wat echt de luchtkwaliteit van de Antwerpenaren ten goede zou komen.

 

In 2004 bij de weg werkzaamheden aan de Antwerpse Ring weten we als Horeca als geen ander wat een “negatieve” perceptie kan teweeg brengen. Een sneeuwbal effect dat jaren aansleept en heel veel tijd, energie en financiën vraagt om bij te stellen.

 

Van het totaal aantal voertuigen zou uit de metingen blijken dat ca. 2000 unieke buitenlandse voertuigen, die niet uit België of Nederland afkomstig zijn welke wel onmiddellijk geregistreerd zijn, de kernstad aandoen. Mogen we er vanuit gaan dat heel wat nummerplaten zich frequent in Antwerpen verplaatsen vanwege werkgerelateerde emigratie en er circa de helft, ongeveer 1000 vanuit ons omringende landen komen (Frankrijk, Duitsland, Luxemburg, VK, etc.).

 

Vanwege een “administratieve nalatigheid” (niet registratie) zouden deze voertuigen vanaf 1 maart een aanslagbiljet ontvangen van € 125 bij de eerste inbreuk. Volgens de cijfers werden tijdens de rustige maand februari in totaal al 20.500 waarschuwingen verstuurd (20.500 x € 125 = € 2.562.500). De vraag is hoeveel buitenlanders (niet- Belgische of Nederlandse kentekens) kregen deze “promotiebrief” van de Stad Antwerpen in hun bus én mochten wel binnen met hun wagen maar wisten niet of vergaten zichzelf te registreren?

 

Vergelijkingen met het buitenland gaan niet op, want in Duitsland is de pakkans 3% voor het overtreden van de LEZ en in andere steden in Nederland, Italie, UK en Frankrijk koopt men of een ticket en onderwerpt men zich aan de richtlijnen of is er bijna geen sprake van retributie. In Antwerpen is de verbalisatie 100% vanwege de automatische nummerplaat herkenning en gaat het vaak niet om een inbreuk op de LEZ maar om louter een niet registratie of administratieve nalatigheid.

 

Na 22 maart 2016 zouden we er toch alles aan moeten doen om België, Vlaanderen en ook Antwerpen zo “gastvrij” mogelijk op te stellen. Elke bezoeker die onze “hospitality” kan waarderen maar meer nog de gedrevenheid heeft om ons land te bezoeken zou welkom geheten moeten worden zonder nadien een “extra factuur” gepresenteerd te worden. Niet omdat deze voertuigen een inbreuk doen op de luchtvervuiling, veelal wel in orde, maar vanwege een niet registratie voor de LEZ.

 

Als Antwerpen via het project Connect To Antwerp 2 miljoen aan externe city marketing wenst te spenderen, Toerisme Vlaanderen de Kunststeden internationaal op de kaart wil zetten, het vernieuwde congres centrum FMCCA, enz… dan lijkt het ons contra-marketing voor een Stad Antwerpen om deze maatregel voor de buitenlandse administratieve nalatigen buiten proportie.

 

Wij vragen dan ook een bijkomende administratieve termijn voor deze voertuigen om binnen de 14 dagen een vereenvoudigde administratieve rechtzetting mogelijk te maken in plaats van de voorziene 24 uur zoals nu is voorgeschreven. Momenteel is de registratie veel te omslachtig en wordt er bovendien te veel overbodige informatie gevraagd wat een snelle registratie belemmerd.

 

Ook een bijkomende Vlaamse wetgeving zou van pas kunnen komen, nu ook blijkt dat Gent, Brussel, Mechelen, de rand van Antwerpen, etc… een emissie zone overweegt. Zou het niet generiek milieu vriendelijk zijn, moesten we niet elk voor onze eigen deur keren en bij de heffing van de wegenbelasting door Vlaanderen eenvoudig een verhoogde aanslag te doen voor Euronorm 0 of 1, om deze binnenlandse wagens bijkomstig te belasten ipv per Stad een heffing te willen voorzien. Zo zijn we mogelijk de meest milieu (on)vriendelijke regio van Europa.

 

Als Hotel, Restaurant, Cafe heten wij iedereen van harte welkom… en onze gastvrijheid kent geen grenzen ondanks welke vervoersmodi u verkiest…

 

Meer informatie:

 

Davy Brocatus

 

Voorzitter Horeca Antwerpen

TAGS

0 Comments