BELANG HORECA NEEMT TOE TIJDENS SHOPPEN

Belgen blijken nog steeds verzot te zijn op koopjes en geven gemiddeld 90 euro uit aan een dagje shoppen. Dat blijkt uit de jaarlijkse grote shoppingenquête van Group Hugo Ceusters-SCMS. Die peilde bij 24.384 Belgen in zes grote shoppingcenters naar hun koopgedrag. Opvallende vaststelling daarbij is dat het belang van horeca tijdens het shoppen toeneemt!

10% shoppingbudget naar horeca

Gemiddeld besteden mensen 90 euro op een shoppingdag, en in veel gevallen gaat het dan om uitgaven voor het hele gezin. 56 procent geeft tussen de 25 en 125 euro uit. Zo’n 19 procent van de Belgen geeft minder dan 25 euro uit en bij zo’n 25 procent ligt dat bedrag hoger dan 125 euro. De top vijf van de uitgaven: 47,8% kleding, 13,6% vrije tijd, 11% verzorging, 9,7% voeding en horeca en 7,2% schoenen.

Horeca beste buffer tegen e-commerce

De focus verschuift!  “Vroeger gingen we enkel naar de winkel voor een vest of een broek, vandaag willen we écht ook genieten en iets beleven. Daarom zullen we ook vaker een terrasje doen tijdens het shoppen, of even gaan lunchen.” zegt marketingmanager Hans Van Laer.

Horeca, events en nieuwe winkelconcepten zoals pop-up bars spelen een almaar belangrijkere rol bij het shoppen. Waar horeca in 2015 nog 10 procent uitmaakte van alle winkels in de shoppingcentra, schuiven we langzaam maar zeker op naar 15 procent. Allicht zal dat aandeel de komende jaren nog stijgen richting 20 procent. Daarmee volgen de Belgische winkelcentra de Europese trend. Horeca is ook de beste buffer tegen de opkomst van de e-commerce.

 

TAGS

0 Comments