Daalde omzet in horeca wel echt door Tournee Minerale?

De Vlaamse Stichting tegen Kanker en het Vlaams expertisecentrum voor Alcohol en andere Drugs riepen de bevolking op om in februari een maand lang geen alcohol te drinken. Gisterenavond liep de bewustmakingsactie Tournée Minérale af. Meer dan 120.000 deelnemers hebben zich ingeschreven in de actie om een maand lang geen alcohol te drinken. Het is nog niet duidelijk hoeveel mensen in dat opzet geslaagd zijn. Maar dat belette de vakorganisaties in de horeca en drankenhandel niet om de balans op te maken. "Ronduit negatief voor de horeca" bleek de conclusie te zijn! Maar klopt dat wel? 

Horeca Vlaanderen en de Federatie van Belgische Drankhandelaars (FeBeD) zetten een onderzoek op en ondervroegen een 400-tal ondernemers in de sector over hun ervaringen. Daaruit bleek dat 62 procent van de horecaondernemers minder alcoholische dranken heeft verkocht in de afgelopen maand februari ten opzichte van vorig jaar. 48 procent van hen zegt wel een stijging te zien in de verkoop van niet-alcoholische dranken. 51 procent van de bevraagden geeft aan dat hun omzet effectief is gedaald. Specifiek voor de restaurantsector is dit zelfs 60 procent. In totaal zag 30 procent van de uitbaters zijn omzet dalen met meer dan 10 procent. 

 

Drankenhandelaars

Bij FeBeD werd een gelijkaardige impact vastgesteld bij de drankenhandelaars. De helft van hen geeft aan een negatieve impact te meten op het omzetcijfer van alcoholische dranken dat oploopt tot -15 procent ten opzichte van februari vorig jaar. Daartegenover staat een lichte stijging van 3,3 procent in waters, frisdranken en fruitsappen. 

 

Dupe

Drankenhandelaars stellen minder een daling vast in hun omzetcijfer bij cafés en tavernes, maar wel bij de restaurants en dan voornamelijk in de verkoop van wijnen. "Tournée Minérale heeft een aanzienlijke impact gehad op de sector", zegt Filip Vanheusden, voorzitter van Horeca Vlaanderen. "Vooral in de restaurants meten we een omzetdaling. Dat onderstreept het belang van wijnen en aperitieven voor de beleving en de rendabiliteit van een restaurant." FeBeD is vragende partij om voor volgende edities in overleg te gaan met de initiatiefnemer, zodat de sector kan anticiperen op het aanbieden van alternatieven en hij niet de dupe wordt van deze actie. De helft van de horecazaken voorziet reeds in specifieke niet-alcoholische alternatieven zoals mocktails of alcoholvrije aperitieven. 

 

Maar klopt de conclusie wel? 

Gert Laurijssen van Foodservice Alliance geeft aan dat het verband tussen oorzaak en gevolg hier wel wat lichtzinnig wordt gelegd. Wat in ieder geval duidelijk is, is dat de omzet in de horeca de afgelopen maand lager lag dan vorig jaar in dezelfde maand. Maar daarmee Tournee Minerale meteen als zondebok aanduiden is niet correct. "Waar we in de eerste plaats naar moeten kijken is dat omzet in horeca sterk afhankelijk is van weersomstandigheden en de planning van vakanties. In 2016 lag de krokusvakantie in het begin van de maand februari, wat steevast zorgt voor extra omzet. Dit jaar ligt de krokusvakantie quasi buiten de maand februari."  Daarnaast zijn de weersomstandigheden dit jaar helemaal anders. "We zien dat het vroege voorjaar van 2016 veel minder koud was dan dit jaar. Ook dat heeft ervoor gezorgd dat consumenten vaker thuis blijven. Zeker voor cafés en restaurants heeft dat een grote impact." Dit laatste geldt overigens niet alleen voor de maand februari. De negatieve tendens is al sinds begin januari ingezet. Voor heel 2017 loopt de horecabesteding in België alvast achter op de omzet in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, wat de conclusie om de oorzaak niet bij Tournee Minerale te leggen, nog versterkt.  

 

Foodservice Alliance volgt het bestedingsgedrag van 12.000 Belgen in de horeca en foodservicemarkt sinds 2008 in haar Foodservice Barometer. "In al die jaren dat we de Foodservice Barometer hebben lopen, hebben we geleerd dat het heel gevaarlijk is om periodes met elkaar te vergelijken zonder daarbij alle externe invloedsfactoren in kaart te brengen. Dat is essentieel in onze markt." zegt Gert Laurijssen. Foodservice Alliance trekt de mening van de 400 deelnemers aan het onderzoek niet in twijfel, maar maant aan tot voorzichtigheid bij de interpretatie van de resultaten. "Als we de impact van de weersomstandigheden en de krokusvakantie statistisch afzonderen uit de omzetbarometer van de Belgische horeca, dan lijkt het ernaar uit te zien dat er de maand februari in geen enkel opzicht anders was dan dezelfde maand vorig jaar. Als onderzoeker heb ik dan geen enkele grond om aan te nemen dat Tournee Minerale een negatieve impact heeft gehad op de horeca." zegt Gert Laurijssen.

 

 

0 Comments