DE WERELD DRINKT STEEDS MINDER BIER

AB InBev, de grootste bierbrouwer ter wereld, verkoopt nu al twee jaar op rij minder bier. Dat terwijl bier altijd een groeiende business was. Maar daar lijkt nu dus verandering in te komen. AB InBev is ook niet de enige brouwer die minder bier verkoopt. De Kirin University, een onderzoeksinstituut van de Japanse brouwer Kirin, stelde vast dat in 2015 voor het eerst in dertig jaar het wereldwijd verkochte biervolume achteruitging. Waarom verliest bier aan populariteit? Er zijn vijf redenen voor deze daling:

 

Gezond leven is hip

Vooral in westerse landen loopt de bierconsumptie terug om gezondheidsredenen. Alcohol drinken wordt steeds vaker geassocieerd met verhoogde risico’s op aandoeningen.

 

De groeilanden groeien niet meer

Tot een paar jaar geleden was teruglopende bierconsumptie enkel een probleem voor westerse landen, de zogenaamde mature markten. De neergang in het Westen werd nog ruimschoots gecompenseerd door de groei in de opkomende economieën. In die landen maakte de stijgende welvaart bier in snel tempo populairder. Ze waren druk bezig een inhaalslag te maken. Maar dat patroon is de laatste jaren doorbroken. AB InBev heeft vooral veel last van de crisis in Brazilië. Dit voormalige paradepaardje gaat door een langdurige recessie die de koopkracht van de bevolking danig heeft aangetast. Maar er wordt ook minder bier verkocht in andere zogenaamde BRICS-landen. In China, Rusland en Zuid-Afrika noteerde AB InBev ook volumedalingen.

 

Minder maar beter

Dat er minder bier wordt verkocht, betekent niet dat er ook minder geld binnenkomt. AB InBev kon zijn omzet met 2,4 procent verhogen. Dat is alleen mogelijk als de prijs per pintje gestegen is. AB InBev zet volop in op de zogenaamde ‘premiumisatie’. Consumenten drinken niet langer grote hoeveelheden goedkoop pilsbier, maar verkiezen enkele glazen kwaliteitsbier.

 

Horeca maakt moeilijke tijden door

In België loopt het aantal cafés gestaag terug en het via dat kanaal verkochte biervolume krimpt navenant. In België zakte het biervolume in de horeca tussen 2010 en 2015 met 12 procent, terwijl het thuisverbruik op peil bleef. In andere westerse landen, zoals de VS, doet zich dezelfde ontwikkeling voor.

 

Millennials drinken geen bier

Als jongeren bier links laten liggen, zal de terugloop van de consumptie nog verder versnellen. Dat bier steeds minder vaak de favoriete drank is van hedendaagse jongeren, is een feit. Enerzijds krijgt bier concurrentie van niet-alcoholische drankjes met een hipper imago. Sommige speciaalbieren, zoals het Mexicaanse Corona, vallen dan weer wel in de smaak bij millennials. Ook de hippe en ambachtelijke craft-bieren spreken hen nog wel aan, omdat ze een authenticiteit uitstralen die millennials op prijs stellen.

TAGS

0 Comments