Europese consumptie in laagconjuctuur

Het laagste groeicijfer, in besteding omtrent dagelijkse aankopen, ooit, dat toonde kwartaal twee van dit jaar.

Geleden sinds 2008

De prijzen van FMCG-producten stegen in kwartaal twee van dit jaar met amper 0,7% in vergelijking met een jaar geleden, terwijl de verkochte volumes stegen met 0,1% : het laagste niveau sinds meer dan twee jaar. Dit vertaalde zich in een slechte groei voor supermarkten van 0,8%. Het laagste cijfer sinds de metingen begonnen in het laatste kwartaal van 2008.

In België stegen de prijzen met 2,9%, maar daartegenover stond een daling met 2,9% van de verkochte volumes, zodat de kassa-opbrengsten uiteindelijk stabiel bleven. In Nederland stegen de prijzen met 1,9% en daalden de volumes met 1,0% waardoor de retailers hun opbrengsten toch met 0,9% zagen toenemen. 

Prijzenoorlog

Van de 21 onderzochte Europese landen kende Turkije de sterkste stijging van de opbrengsten aan de kassa (+8,9%), gevolgd door Noorwegen (+3,5%) en Zweden (+3,2%). Aan het andere eind van de rangschikking zien we de grootste dalingen in Griekenland (-7,2%) en Finland (-4,6%). Van de vijf grootste Europese markten presteerde Spanje het sterkst (+2,1%), gevolgd door Italië (+1,2%). Het Verenigd Koninkrijk beleefde het zwakste kwartaal sinds bijna twee jaar (-1,6%) met de laagste groei in deze groep en de derde laagste groei onder de 21 landen. 

“Deze historisch lage prestaties in heel Europa worden gedreven door twee factoren”, zegt Jean-Jacques Vandenheede, European director of retail insights bij Nielsen. “Er is het feit dat Pasen dit jaar niet in het tweede kwartaal viel, en vorig jaar wel. Belangrijker is de zeer lage groei in Frankrijk en Duitsland en de opmerkelijke daling in het VK, een gevolg van de heftige prijsconcurrentie tussen de retailers. Zuid-Europa was vaak de schuld van zwakke Europese cijfers, maar momenteel presteert de regio vrij goed terwijl noordelijk Europa vandaag het probleemkind is.” 

 

 

0 Comments

Add a review