FACEBOOK MARKETPLACE OPPORTUNITEIT VOOR FOODSERVICE?

Vanaf heden is Marketplace, het online verkoopplatform van Facebook, beschikbaar in België en Nederland. Het platform zal concurreren met bestaande tweedehands- en zoekertjesplatformen zoals 2ehands.be en Ebay. Maar ook binnen foodservice zou Marketplace een belangrijk medium kunnen zijn.

Vandaag wordt Facebook reeds gebruikt voor het kopen en verkopen van spullen. Vooral in specifieke verkoopgroepen worden producten aangeboden. Volgens Facebook bezoeken maandelijks meer dan 450 miljoen gebruikers zulke verkoopgroepen. Om op deze behoefte in te spelen en het kopen en verkopen van producten via Facebook te vereenvoudigen, lanceerde het bedrijf vorig jaar Marketplace in de Verenigde Staten.

Sindsdien werd Marketplace al beschikbaar gemaakt in Australië, Canada, Chili, Mexico, Nieuw-Zeeland en het Verenigd Koninkrijk. Deze week rolt Facebook de dienst uit in Europa: Marketplace wordt gelanceerd in zeventien landen waaronder België, Nederland en Luxemburg.

Facebookgebruikers kunnen via de nieuwe functionaliteit op zoek gaan naar spullen en er ook zelf aanbieden. Om de dienst gebruiken, moet de Facebookgebruiker simpelweg op het nieuwe winkelicoontje (dat de komende dagen zichtbaar zal worden) duwen. Zo kan hij alle aanbiedingen in de buurt bekijken en zoeken op bepaalde trefwoorden. Wie zelf iets te koop wil aanbieden, neemt een foto nemen en geeft wat meer informatie over het item. Kandidaat-kopers kunnen dan via Messenger een bod uitbrengen.

Maar wat kan dit voor foodservice betekenen? Er bestaan al enkele platformen waar consumenten maaltijden kunnen verkopen aan ander consumenten. Denk maar aan FLAVR en Thuisafgehaald. Thuiskoks krijgen zo de kans om iets bij te verdienen met hun hobby. Daarnaast helpen deze platformen ook met het tegengaan van voedselverspilling doordat thuiskoks hun restjes kunnen verkopen die anders in de vuilbak zouden belanden. Facebook Marketplace biedt een alternatief voor deze platformen met een veel groter draagvlak.  Maar ook maaltijdboxen en andere indirecte concurrenten van foodservice krijgen een nieuw platform om hun producten aan te bieden. Belangrijk bij voeding is het element van vergankelijkheid wat onlineverkoop complexer maakt dan bij andere producten.

TAGS

0 Comments