GERECHTEN DELEN IN DE HORECA: NIEUWE PLAAG OF OPPORTUNITEIT?

Steeds meer restaurants verdragen niet langer dat klanten gerechten delen om goedkoper af te zijn. "Het is een echte plaag, vooral in de zomer. Het gebeurt zelfs dat een gezelschap van vier één vol-au-vent bestelt."

Een weigering aan een Weense toeriste om een portie mosselen met friet en sla (kostprijs 16,90 euro) met haar partner te delen in Bistro De Schilder in Brugge, leverde eigenaar Dimitri Vanhaecke een vlijmscherp commentaar op de beoordelingssite Tripadvisor op. De vrouw had het over een "schokkende ervaring" en gaf de zaak een onvoldoende voor klantvriendelijkheid: "Wij wilden deze plaatselijke delicatesse voor de eerste keer proeven. Daarom kozen wij voor niet twee, maar voor een enkele portie. Onbegrijpelijk dat dit hier niet mocht."

Vanhaeke heeft daar zo zijn redenen voor. "Elke dag, en zeker wanneer het 's zomers heel druk is, komen mensen binnen en vragen om een dagschotel te delen", zegt hij.

Maar kiest een consument ervoor om te delen uit prijsoverwegingen? De trend “sharing” wordt steeds populairder. Wanneer consumenten liever delen om de mogelijkheid te hebben meerdere gerechten te proeven kan dit een opportuniteit zijn voor horeca uitbaters.  

TAGS

0 Comments