GROOT AANDEEL TAKEAWAY IN ONTBIJT BUITENSHUIS

Zoals het gezegde luidt, is het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag en voor de Belg is dat niet anders. Belgen vinden gezondheid steeds belangrijker en dat heeft zijn invloed op het ontbijtmoment. Naast gezondheid wordt gemak of convenience ook steeds belangrijker. De lifestyle van de Belg verandert waardoor er steeds vaker behoefte is aan een snel en makkelijk ontbijt.

 

Het moment van de dag heeft dan ook een sterke invloed op de ‘need state’ van consumenten: hoe later op de dag, hoe vaker mensen kiezen voor een outlet of zaak omdat ze deze de leukste vinden. Voor ‘hurry’ geldt dan weer het omgekeerde: hoe vroeger op de dag, hoe vaker mensen kiezen voor een outlet of zaak omdat ze te weinig tijd hadden om elders te gaan. Maar liefst 39% van de consumenten die tijdens het ontbijtmoment iets buitenshuis hebben gekocht, heeft voor de outlet gekozen omdat ze weinig tijd hadden.

 

Omdat ze haast hebben, is er een fors gedeelte van de consumenten die ervoor kiezen hun in foodservice gekochte ontbijt elders te consumeren. Gedurende het ontbijt is het percentage takeaway het hoogst van alle gemeten eetmomenten gedurende de dag. Zelfs tijdens tussendoormomenten wordt er percentueel minder gekozen om producten onderweg of elders te consumeren in vergelijking met het ontbijtmoment. Consumenten kiezen dus vaak voor een ontbijt dat makkelijk is om mee te nemen en onderweg te consumeren, vooral bij jongeren is deze beweging opmerkelijk.

 

Consumenten jonger dan 30 jaar die tijdens het ontbijtmoment producten buitenshuis kopen, kiezen ook vaak voor andere producten dan oudere consumenten. De keuze valt vaker op producten zoals yoghurt, fruit of fruitsalade en koeken, omdat ze deze dus makkelijk elders kunnen consumeren. Niet alleen bij de etenswaren verschillen jongere consumenten van de ouderen, maar ook bij de dranken die ze ‘s ochtends consumeren. Waar de oudere consumenten vooral koffie drinken, kiezen de jongeren vaker voor een koude drank of thee.

 

Door het hoge aantal consumenten die in ‘hurry’ state verkeren zien we dat de gemiddelde besteding bij het ontbijt lager is dan bij de lunch en het diner. Dat komt omdat consumenten dus eerder voor een snelle oplossing kiezen die vaak goedkoper is dan een uitgebreide maaltijd. De gemiddelde besteding tijdens het ontbijtmoment in foodservice bedraagt € 10,31. Dat is wel nog steeds meer dan gedurende een tussendoormoment.

TAGS

0 Comments