youtube: 

GROTE BEDENKINGEN BIJ TRUMP BOYCOT VANUIT VLAAMSE HORECA

ANTWERPEN - Eergisteren werd bekend dat een aantal horecazaken in Antwerpen wil starten met een boycot. De Frieterij en café Zeezicht in Antwerpen zijn van plan om Amerikaanse producten te boycotten zolang de Amerikaanse president Donald Trump aan de macht is, of “tot zijn beleid aangepast wordt”. 

Café Zeezicht en de twee restaurants boven het café aan de Dageraadplaats gaan vanaf vandaag (vrijdag) geen Amerikaanse producten meer verkopen. Zo gaan Coca Cola, Chaudfontaine en Lay’s er bijvoorbeeld uit, maar ook Amerikaanse whiskey’s zoals Jack Daniëls en de ketchup van Heinz voor op de croque monsieur verdwijnen. 

“Een economische boycot is waarschijnlijk de enige maatregel die Trump in staat is om te begrijpen”, zegt David Joris, één van de uitbaters van café Zeezicht in Het Laatste Nieuws. “De Oost-Vlaamse brouwerij Roman zal voor cola zorgen, water kopen we nu van het merk Val. De Amerikaanse Lay’s-chips vervangen we door de Belgische chips van Croky.”

Ook De Frieterij, de bakfietsfrituur in de Boomgaardstraat in Antwerpen, wil meedoen aan de boycot. “In navolging van Cafe Zeezicht aan de Antwerpse Dageraadplaats zullen wij vanaf nu Amerikaanse producten boycotten (Coca Cola, Heinz ketchup). We zullen dit doen totdat president Trump is verdwenen of het beleid van de Amerikaanse regering is aangepast.”

FELLE KRITIEK

Vlak nadat het initiatief bekend raakte, ontstond een felle storm van kritiek van binnen en buiten de sector. Economen wijzen op een averechts effect waarmee alleen in eigen voet wordt geschoten. Ze hekelen het protectionistisch gedrag van de initiatiefnemers, waar ze overigens precies zelf zo fel tegen aan het vechten zijn. Of om het in eenvoudige termen te stellen; "ze voeren actie tegen een beleid, wat ze nu zelf hanteren". Nuchtere ondernemers hekelen vooral de politieke gekleurdheid van de actie. Café Zeezicht is niet toevallig gelegen in de ‘hippe’ wijk Zurenborg, waar het gros van de Groen-kiezers uit Antwerpen woont. 

GEKLEURDE MEDIA

Ook de rol van de media in deze actie vinden veel ondernemers een brug te ver. Gazet van Antwerpen, die als eerste het bericht publiceerde, kon op het einde van hun artikel niet enthousiast genoeg reageren op de boycot met een oproep: “Wil jij ook meedoen aan een boycot tegen Donald Trump of ken je een horecazaak/bedrijf dat Amerikaanse producten wil bannen? Laat het ons weten via hier@reageren.be.“ 

BUDWEISER IN VS 

Intussen zijn boycots in de VS ook een heikel thema. Het Amerikaanse biermerk Budweiser veroorzaakt ongewild tweespalt in de Amerikaanse samenleving. De nieuwste reclame van het merk gaat over de ontstaansgeschiedenis van het concern: het is opgericht door een immigrant die niet bepaald welkom was in de VS. Trump-aanhangers roepen al op tot een boycot van het biermerk.

Een paar dagen nadat president Trump de grenzen sloot voor mensen uit zeven overwegend islamitische landen, verscheen de nieuwe reclame van Budweiser op YouTube. Daarin zien we de Duitser Adolphus Busch die in 1857 naar Amerika trok.

Als hij na wat tegenslag uiteindelijk voet aan de grond zet in Amerika, zitten ze daar niet echt op hem te wachten. "Zo te zien kom jij hier niet vandaan", "We willen je hier niet", "Ga terug naar huis", krijgt hij te horen. Maar Busch zet door en ontmoet een andere immigrant, Eberhard Anheuser. De rest is geschiedenis. Anheuser-Busch is nu onderdeel van AB Inbev, de grootste bierbrouwerij ter wereld.

STATEMENT

Maakt de bierbrouwer hier een politiek statement? "Nee", zegt marketingdirecteur Marcel Macondes in de LA Times. "Dit verhaal gaat over de geschiedenis van het bedrijf en de compromisloze passie voor het brouwen van bier. We hebben deze commercial bijna een jaar geleden bedacht."

De reclame is speciaal gemaakt voor de uitzendingen rondom de Superbowl komende maandag. De finale van het American Football-seizoen is één van de grootste en best bekeken wedstrijden van het jaar. En dus zijn ook de reclame-minuten rond de uitzending de duurste. Voor 30 seconden zendtijd wordt zo'n 5 miljoen dollar betaald.

De vraag is nu of er meer of minder Budweiser gedronken gaat worden. Voor veel bierdrinkers geldt 'Bud' als een van de nationale symbolen van Amerika. Trump-aanhangers hebben op Twitter al opgeroepen tot een boycot van Budweiser. Aan de andere kant: Trump-tegenstanders roepen juist op om met een Bud te proosten.

wordt ongetwijfeld vervolgd...

 

0 Comments