HOE BEREIK JE ALS MERK GEN Z? “MARKETEERS COMMUNICEREN NOG VEEL TE VAAK VERKEERD”

Gen Z, de generatie die geboren is tussen midden jaren 1990 en het midden van de jaren 2000, staat te popelen om positieve veranderingen door te voeren. Voor marketeers is Gen Z vaak een onontgonnen bron aan inkomsten, maar de leeftijdsgroep bereiken is minder simpel dan verwacht. “Jonge mensen zijn het meest gedreven om positieve veranderingen door te voeren. Als je geen strategie hebt om deze generatie te bereiken, ben je je job niet goed aan het uitoefenen”, vertelt Aria Finger van het communityplatform DoSomething.org aan PSFK.

94% van de Gen Z-consumenten vindt het de taak van bedrijven en zaken om sociale en milieugerelateerde problemen aan te kaarten. 1 op de 3 consumenten van deze specifieke generatie ziet een niet-duidelijk doelstelling binnen een bedrijf als de grootste bedreiging voor een zaak. Als er geen binding is met een organisatie, is dit ook het vaakst omwille van het uitblijven van een duidelijke doelstelling binnen het bedrijf, zo blijkt uit cijfers van PSFK. “Marketeers staan hierbij voor een nieuwe uitdaging. De Gen Z-consument kijkt erg kritisch naar de communicatie van een bedrijf en laat zich niet bedotten. Jonge mensen spotten niet-oprechte marketing van een mijl ver. Eerlijkheid is van cruciaal belang wil men de generatie kunnen bereiken. Wees daarom oprecht over je doelen, wat je al bereikt hebt en wat je drijft om impact te maken.”

“Jonge mensen verwachten geen perfectie, maar willen wel eerlijke communicatie. Als je het toch verpest als marketeer, kan je niet anders dan je excuses aanbieden”, gaat Aria Finger verder. “Een ander advies dat ik altijd meegeef, staat op onze kantoormuur geschilderd: vecht voor de consument. Marketeers denken nog te vaak na over wat jonge mensen zouden moeten doen in plaats van wat ze willen. Marketeers zouden al hun beslissingen moeten nemen vanuit het perspectief: ‘Hoe zal dit de consument ten goede komen’.”

TAGS

0 Comments