OVERZICHT. DEZE FOODSERVICEWEETJES KWAMEN DEZE WEEK IN DE MEDIA

Foodservice Alliance somt wekelijks enkele opmerkelijke foodserviceweetjes op. Deze week in de media: horecastarters maken geen gebruik meer van de steunmaatregel voor goedkopere eerste aanwervingen. Voor ouders wordt het simpeler om kindvriendelijke restaurants te localiseren en Domino's en Airbnb breiden hun service uit. Lees er hieronder alles over: 

 

Horecastarters willen geen goedkope eerste aanwerving

Horecastarters maken vaak geen gebruik van de taxshift die de aanwerving van een eerste werknemer een pak goedkoper maakt, zo blijkt uit cijfers van het Federaal Planbureau die De Standaard kon inkijken

Bijna 1 op de 5 starters maakt geen gebruik van de steunmaatregel die in 2016 door de regering-Michel werd ingevoerd. Doel van de taxshift was extra steun te voorzien voor nieuwe zelfstandigen en kmo’s door hen tot 2020 een bijna volledige vrijstelling van de basis RSZ-werkgeversbijdrage te geven.

Uit de cijfers blijken voornamelijk de kmo’s en zelfstandigen die arbeiders, deeltijds werkenden of jonge mensen aanwerven geen gebruik te maken van de steunmaatregel. Het gaat daarbij om lager geschoolde arbeidskrachten die in de horeca- en vastgoedsector tewerk gesteld worden. Veel kmo’s kiezen ervoor werknemers ouder dan 57 jaar aan te werven, waardoor ze recht hebben op een vermindering van de patronale bijdrage. Nochtans is de steunmaatregel voor eerste aanwervingen financieel interessanter, zo besluit het Federaal Planbureau.

 

Op restaurant met kinderen? Kies voor een locatie met het SMUL-label

Op restaurant gaan met je kinderen is niet altijd evident. Heel wat eetlocaties zien het niet zitten om luidruchtige kinderen over de vloer te krijgen. Het Huis van het Kind Pajottenland wil ouders helpen door kindvriendelijke eetadressen een SMUL-label te geven.

“We horen vaak van ouders met jonge kinderen dat ze niet overal welkom zijn als ze samen met het gezin op restaurant willen. Soms is borstvoeding geven niet toegestaan. In sommige eethuizen is de infrastructuur niet aangepast en vind je bijvoorbeeld geen luiertafel of is er geen eetstoel. Met het Huis van het Kind willen wij daar iets aan doen”, aldus Ineke Brems, coördinator van het Huis van het Kind in de regio Pajottenland tegen Het Nieuwsblad.

Het SMUL-label moet gezinnen met jonge kinderen helpen in hun zoektocht naar geschikte eetlocaties. “Eethuizen die voldoen aan een aantal criteria mogen zich kindvriendelijk noemen en het SMUL-logo aan de deur of venster van hun zaak aanbrengen. We nemen hiervoor vijf criteria in acht: de aanwezigheid van een luiertafel, moeders die borstvoeding mogen geven, speelgelegenheid voor de kinderen, de mogelijkheid babyvoeding op te warmen en een kindvriendelijk menu. Om het SMUL-logo aan de deur te mogen hangen, moeten de restaurants aan minstens drie van de vijf voorwaarden voldoen”, besluit Brems.

 

Airbnb pakt uit met nieuw initiatief

Airbnb breidt zijn service uit met een nieuw initiatief: het Office of Healthy Tourism. Die tak moet ervoor zorgen dat meer reizigers naar minder bekende locaties trekken.

Het Office of Healthy Tourism wil naast het aanprijzen van onbekende, prachtige locaties ook de technologische ontwikkelingen op het gebied van reizen aantonen. Bovendien gaan ze data vrijgeven die de voordelen van gezond toerisme voor gastheren, gasten en steden over de hele wereld moet aantonen. Via partnerschappen, programma’s en evenementen willen ze gemeenschappen economisch versterken en milieuvriendelijke reisgewoontes promoten.

 

Domino’s lanceert meer dan 150.000 hotspots in Amerika

Het pizzabedrijf Domino’s heeft meer dan 150.000 hotspots in Amerika gelanceerd. De hotspots zijn bezorglocaties waar geen adres voorhanden is zoals stranden, lokale parken en sportvelden.

Het initiatief werd in april 2018 gelanceerd. De locaties werden geselecteerd door de lokale Domino’s-restaurants. De hotspots kunnen enkel gebruikt worden door consumenten die online en prepaid bestellen. Na het voltooien van de bestelling krijgt de consument een sms-melding over de levering en de geschatte aankomst van de bezorger. “We hebben geluisterd naar onze klanten en hun behoefte om pizza’s bezorgd te krijgen op plekken zonder een traditioneel adres. We weten dat het draait om gemak. Domino’s hotspots is een innovatie die met de flexibele bezorgopties hierop inspeelt”, aldus Russell Weiner van Domino’s USA.

TAGS

0 Comments