FASTCASUAL FEVER !

Downgrading van bovenkant horeca en waardetoevoeging van onderkant horeca, zie hier de hang naar het midden - naar fast casual. Met de consument als grootste drijver verschijnen meer en meer van dit type outlets in Nederland zo meldt het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) in de nieuwste FoodShopper Monitor.

Nieuwe generaties brengen nieuwe trends met zich mee en dit is in foodservice niet anders. De nieuwe generatie verkiest los en informeel boven stijl en formeel dineren, reden voor tal van restaurants om de tafelkleedjes en traditionele menukaarten uit het raam te gooien en in te spelen op de nieuwe trends in het foodservice landschap. 

“De consument vraagt om beleving, maar wil wel informeel en snel worden bediend”, stelt het FSIN in de Monitor. Dit heeft als gevolg dat vrijwel alle nieuwkomers in de foodservice sector een informeel concept hanteren maar dat ook bestaande concepten zich heruitvinden. Vaak is sprake van een vorm van systeemgastronomie, gecombineerd met een ambachtelijke beleving en een focus op enkele kernproducten met verse ingrediënten. Veelgenoemde voorbeelden: Vapiano en La Place.

Pricing

Zakelijke klanten en particulieren kijken goed naar de prijskwaliteitverhouding en vergelijken prijzen online. Restaurants in de hoogste segmenten worden hierdoor gedwongen hun prijsbeleid tegen het licht te houden, maar ook hun menukaart transparant en toegankelijk te maken. De veranderende markt geeft niet alleen de hoogste segmenten koud zweet, ook de onderste segmenten moeten zich serieus herpakken. Bijvoorbeeld McDonald’s. De hamburgerketen maakt momenteel een transitie door, iets dat goed zichtbaar is in de flagshipstores van McDonald’s. Daar kunnen gasten op enorme tablets zelf een hamburger samenstellen. Een medewerker komt de bestelling aan tafel brengen.

0 Comments