Nationaal Catering Congres

Datum: 
4 Oct 2018 - 13:00

Op donderdag 4 oktober verzamelden honderden professionals uit de foodservicemarkt in Hotel Ter Elst te Edegem voor het Nationaal Catering Congres van Foodservice Alliance. Een dag vol boeiende sprekers, verrijkende insights, gezellige netwerkmomenten en een debat van hoog niveau door toonaangevende gastsprekers, allemaal in het teken van de toekomst van het cateringlandschap in België. Kortom, een onmisbare dag voor iedereen die actief is in de markt!

De dag begon met een welkomstwoord door Gert Laurijssen, CEO van Foodservice Alliance en ook de gastheer van dit event. Hoe is catering de dag van vandaag georganiseerd en voor welke uitdagingen staan cateraars de dag van vandaag om consumenten te binden? Zal er maximaal geprofiteerd worden van de groei als het aanbod niet slimmer op de vraag wordt afgestemd? Aan de hand van onder andere deze vragen schetste hij een beeld van de huidige situatie van het cateringlandschap.

Vervolgens werden enkele boeiende keynote sessies gegeven door topsprekers uit de markt. De lat werd meteen hoog gelegd door voedings- en gedragsexpert Liesbeth Velema. Volgens de experte bevat de juiste formule een gezond bedrijfsrestaurant dat verleidt tot gezonde keuzes, zonder de ongezonde keuze weg te nemen. Ze lichtte aan de deelnemers de het cognitieve proces toe dat gebruikt wordt om mensen op een positieve manier te stimuleren om voor de gezonde optie te kiezen.

Daarna was het opnieuw de beurt aan Gert Laurijssen, hij presenteerde de resultaten van het Nationaal Catering Onderzoek. Voor het onderzoek werden zowel consumenten als facilitaire managers bevraagd, twee groepen met een totaal uiteenlopende verwachting bij catering op het werk. Het onderzoek verdiept zicht in de ontwikkeling van eten en drinken op het werk. Gert Laurijssen lichtte toe hoe de behoefte van werknemers sterk evolueert en hoe de huidige foodservicemogelijkheden ook moeten vertaald worden naar de werkomgeving. Verder gaf hij bedrijven en cateraars ook advies over hoe ze best met deze veranderende behoefte van de consument omgaan.

De derde spreker van het event was Ary Maes van Iconium, het eerste en enige adviesbureau in België dat zich enkel en alleen toelegt op cultuurgebonden consultancy. De moslimgemeenschap in België kent een sterke groei, een potentiele doelgroep in de breedste zin van het woord. Ary Maes presenteert met welke Etnomentality de Moslimgemeenschap benaderd kan worden. Volgens hem zijn transparantie en eerlijkheid de pijlers om het vertrouwen te winnen en het aanbod te verbreden voor een ruime diversiteit aan culturen.

Na deze uiteenzetting was het tijd voor een debat over de toekomst van catering met enkele toonaangevende CEO’s uit de sector: Bart Matthijs van Compass Group België, Jo Huyghebaert van Belgocatering en Jan Van Eyck van Group Van Eyck. Tijdens het debat werd er gepeild naar verschillende stellingen; Wordt bedrijfscatering gezien als Human Resource tool om werknemers te binden? Wie is de doorslaggevende beslisser, de facilitaire manager of de eindconsument? Wat is de rol van een als-maar-mondige en geïnformeerde consument?

Vervolgens werden de heren geconfronteerd met de enorme uitdaging, namelijk de personeelskost en het belang van convenience om deze zo laag mogelijk te houden. Naast de prijspositionering en de bezuinigingstrategieën werd er gepeild naar de marktontwikkeling van het cateringlandschap in de toekomst.

Tot slot zette trendwatcher Bert Van Tilborg de Millennials scherp tegenover Generatie X. Hij zoomde verder in op hoe demografische macrotrends zorgen voor de vormgeving en evolutie van het cateringlandschap. Waarom verkiezen we andere smaken bij het ouder worden? Wat is het effect van de multiculturele samenleving? Welke veranderingen brengt het aandeel van eenpersoonsgezinnen teweeg? Volgens Bert moet de voedings- en cateringsector rekening houden met een hybride consument, die bovendien torenhoge verwachtingen heeft over bedrijven, merken, producten en diensten. Het doel is volgens hem om tijdig te innoveren en rekening te houden met storytelling, storydoing, duurzaamheid, transparantie, experiences en technologie.

Na deze afsluitende keynote sessie hadden de deelnemers nog de mogelijkheid onderling te netwerken met een drankje in een ontspannen sfeer van een live jazzband.

 

 

 

 

TAGS

0 Comments