TERUGBLIK CHANNEL SAFARI RAILWAY (NMBS)

Datum: 
11 Feb 2020 - 09:00

Downloads


TERUGBLIK OP CHANNEL SAFARI RAILWAY ISM NMBS       

 

Op 11 februari 2020 was Foodservice Alliance samen met zo’n 25 professionals te gast bij NMBS voor een deepdive in het foodservice gebeuren in en rond de treinstations. De Foodservice Barometer geeft aan dat convenience in de lift zit. Alles wat functioneel is, groeit! Net zoals in 2018 tekent dit kanaal binnen de Belgische foodservice markt ook in 2019 voor de sterkste groei. Er wordt bijna 6% meer gespendeerd vergeleken met het jaar voordien. De cijfers voor het subkanaal railway volgen deze tendens. Grote internationale ketens volgen deze evolutie en openen daarom op high traffic locaties vaak hun eerste vestigingen op Belgische bodem. Wat betekent dit nu voor nationale ketens en zelfstandige ondernemers? De commerciële tak binnen NMBS en operator SSP gaven hun visie hierover.

NMBS, de meest onbekende – bekende vastgoedbeheerder van het land

Velen staan er vaak niet bij stil, maar NMBS is één van ’s lands grootste vastgoedbeheerders. Meer dan 2300 gebouwen in eigendom en zo’n 4600 commerciële concessies maakt van hen de 4de grootste verhuurder in België. Neem hierbij een stijgende tendens in het aantal binnenlandse treinreizigers – 244 miljoen in 2019 – en je hebt een gigantisch commercieel potentieel.

Sinds 2017 bouwt NMBS aan een nieuwe strategie, werd het team gevoelig versterkt, en gingen ze in gesprek met de ons omringende landen. Bij de Nederlandse Spoorwegen zien ze niet voor niets een sterk causaal verband tussen de reizigerstevredenheid en het aanbod van f&b concepten en retail langs het spoor.

De reiziger-consument wordt resoluut centraal gezet! Een goede mix van (inter)nationale en lokale concepten zorgt voor de nodige variatie en personalisatie. Elk station heeft namelijk een ander reizigersprofiel. Brussel-Noord – het drukste station op weekdagen – heeft veel meer zakelijke bezoekers vergeleken met Brussel-Zuid, gezien de vele grote kantoorgebouwen in die wijk. Brussel-Zuid daarentegen trekt meer reizigers in vakantiestemming aan door de aanwezigheid van de internationale terminal.

Deze strategie resulteerde tot op heden in 17% meer inkomsten uit concessies en 87,5 miljoen uitgaven aan eten en drinken in de Belgische stations. Dit komt niet enkel uit uitgaven van reizigers in de outlets, maar ook van de bijna 600 snoep- en drankautomaten niet. NMBS gelooft in sterke partnerships, getuige de lange termijn (gemiddeld 8 jaar) waarvoor de concessies worden uitgeschreven. Deze gaan niet uitsluitend naar de nationale ketens zoals Panos of internationale concepten zoals O’Tacos en Pret à Manger. Doel is om 10% van de concessies te behouden voor lokale ondernemers. Chez Mauricette in Brussel-Noord en Superbowl in Brussel-Zuid zijn hier mooie voorbeelden van.

Daarnaast kunnen ook producenten beroep doen op retailruimte tussen 2 concessies in. Interessant voor merken die een nieuw product willen lanceren of hun merkbekendheid willen verhogen. Stations zoals Antwerpen-Centraal en Brussel-Zuid ontvangen veel meer passanten dan de Meir of Nieuwstraat.

 

Uitbating door gespecialiseerde operatoren

Terwijl de snoep- en drankautomaten momenteel in handen zijn van Selecta en Drink-O-mat, hebben andere operatoren meer ervaring in het uitbaten van outlets. De meest gekende zijn Autogrill, Colmar, de Lagardère group, maar ook SSP baat in België vele outlets uit. Zij willen de referentiespeler zijn binnen foodservice op high traffic locaties wereldwijd. Als food travel experts weten ze als geen ander om te gaan met verschillende types van consumenten die weinig tijd hebben en vaak in dezelfde piekperiodes hun drank of eten wensen aan te kopen.

In België baten ze 59 verkooppunten uit, verdeeld over 28 NMBS stations en de luchthaven van Charleroi. Ze runnen alle Panos vestigingen in de treinstations en kregen ook de nodige vrijheid om zaken aan te passen binnen het concept. Zo initieerden ze de voorverpakte broodjes, iets wat bijvoorbeeld niet te zien is bij de Panos city vestigingen. Ze haalden met Ritazza, O’Tacos internationale ketens hierheen en introduceerde Pret à Manger in België. Deze ketens kiezen hun lokale operatoren zeer zorgvuldig en zien streng toe op de werking en training van de werknemers. Zo moet elke werknemer van Pret à Manger 2 tot 16 weken opleiding volgen in Parijs. Wel krijgt SSP de vrijheid om bij ons ongekende merken te vervangen door lokaal sterke brands.

Zelfs het iconische Zebrapaard in Brussel-Zuid kon behouden blijven!

Voldoende keuze om jou op je volgende treinreis te voorzien van eten en drinken.

TAGS

0 Comments