TERUGBLIK: CHANNEL SAFARI VLAAMSE OVERHEID

Datum: 
8 Oct 2020 - 09:00

Downloads


Na 7 maanden van enkel online berichtgeving, rapportering en events, organiseerde Foodservice Alliance voor het eerst opnieuw een fysiek event. Op donderdag 8 oktober trokken zo’n 25 leden naar het Herman Teirnlinck gebouw in Brussel. Het Facilitair Bedrijf ontving er ons voor wat een bijzonder interessante channel safari zou worden. Na een inleidend woordje van Gert Laurijssen, werden we verwelkomd door Frank Geets, Administrateur Generaal van het Facilitair Bedrijf. Hij beloofde de aanwezigen te verrassen met de reeds afgelegde weg binnen het Facilitair Bedrijf en hun toekomstvisie op catering bij de Vlaamse Overheid.

 

Overheid van de toekomst

Na de introducties nam Nancy Herweg ons mee in de evolutie van het bedrijf sinds 2014 toen het omgedoopt werd tot het Facilitair Bedrijf. Zij zorgen voor alles wat een Vlaamse ambtenaar nodig heeft om zijn of haar job uit te oefenen. Catering speelt hierin een centrale rol. Binnen het facilitair management zijn er 160 mensen tewerkgesteld voor de verschillende cateringactiviteiten in alle gebouwen. Zo telt de Vlaamse Overheid 1 gebouw in elke provinciehoofdstad en zo’n 5 gebouwen in Brussel. Wat eveneens opvalt is dat er minder werkplekken beschikbaar zijn dan effectieve werknemers. Tot verbazing van de aanwezigen stimuleerde de Vlaamse Overheid al jaren hun werknemers om tot 2 dagen per week van thuis uit te werken.

In 2014 had de catering het beeld wat het merendeel onder ons ook vandaag nog verwachtte. Een klassiek aanbod van een grootkeuken met enkele dagschotels, standaard dessertjes, beschikbaar tussen 11h30 en 14h. Van ontbijten of een koffiebar was nog lang geen sprake. Iets wat duidelijk niet strookte met de ambities van het bedrijf zelf. Stap voor stap werd de catering gemoderniseerd, werden koffiebars geïntroduceerd en kunnen ambtenaren nu genieten van half acht ’s ochtends tot bij vertrek ’s avonds van verschillende catering diensten. Het resulteerde in 2018 in een verhoging van de omzet met 42% en een verhoging van het aantal passages met 48%. De introducties van de koffiebars is hiervan één van de voornaamste redenen. Zo’n 40% van de omzet wordt momenteel daar gedraaid.

 

Bijsturingen door Covid

Zoals bij elk bedrijf heeft de catering ook hier een serieuze terugval gekend. Het aanbod werd beperkt en er werd ingezet op take away en individueel voorverpakte items. Hierdoor moest men helaas – en hopelijk voor even – hun duurzaamheidsidealen laten varen. Het kwam er nu op aan goed te monitoren hoeveel mensen naar kantoor zouden komen en daarop het aanbod instellen. De afgelopen weken werd een duidelijke revival ingezet qua aantal tickets en omzet. Iets wat hoogstwaarschijnlijk opnieuw een (lichte) duik zal nemen met de huidige cijfers.

 

Circulaire catering als ultieme doel

Ondanks men een stap terug heeft moeten zetten op vlak van verpakkingsmaterialen, blijft circulaire catering het doel van het Facilitair Bedrijf. Het voedselverlies verminderen is één van de speerpunten hierin. Zo worden geen toonborden meer uitgezet, kiezen mensen zelf hun porties en werd 87.000 liter koffie bespaard door de introductie van koffieautomaten. Zo werd er afgelopen jaar 26% minder voedselverlies gedetecteerd per passage. Daarnaast wordt het afval vanzelfsprekend gesorteerd en zelfs omgezet naar grondstoffen. Het aanbod is gezonder en evenwichtiger, met klemtonen op bio, fair trade en nieuwe alternatieven. Dit leverde hen het Good Food Label op!

 

Hybride werken

Corona maakte al snel duidelijk dat we niet met z’n allen terug full time naar kantoor zullen gaan. Dit geldt ook voor de Vlaamse ambtenaren. De medewerkers zullen zelf kunnen bepalen vanuit welke locatie ze werken, wanneer ze elkaar online dan wel fysiek zullen treffen en dat allemaal in functie van de aard van de activiteit. Zo zal ook hun toekomstig gebouw op de huidige WTC-site ontwikkeld worden. Wat opvalt is dat de visietekst voor dit gebouw al in 2017 werd geschreven en dus al voldeed aan de post-corona noden! Catering zal er de klok rond beschikbaar zijn. Een centrale koffiebar, verschillende themashops op een foodcourt, een bakkerij en een 24/24h zone zullen hiervoor zorgen. De afspraak voor een nieuwe Channel Safari staat bij deze al vast!

 

Uitdagingen omzetten in nieuwe kansen

Voor we zouden genieten van een overheerlijke 4-gangen lunch, presenteerde Stefan Deprest van Coca-Cola hun visie op catering van de toekomst. We onthouden dat 80% van de consumenten binnen de 30 seconden hun beslissing maakt op basis van een duidelijk menu. Digitalisatie en applicaties zullen hierin een centrale rol krijgen in de toekomst.  De klant moet makkelijk kunnen navigeren en keuzes maken, beloond worden voor zijn loyaliteit, getriggerd worden om extra verkoop te genereren. Hun ervaring leert ons dat combo meals hierbij kunnen helpen. Dit zal bovendien nodig zijn om het verlies binnen catering te beperken en misschien zelfs te combineren. Als we het PITA model (population, incidence, transaction, amount) volgen, zal er in feite enkel op incidence kunnen worden gewerkt. Aan de overige parameters kan weinig worden gedaan om de omzet te verhogen. Het draait dus niet langer om de maaltijd zelf, maar wat er allemaal naast kan worden verkocht. In principe niets nieuws, maar het gaat erom wat je er mee doet!

TAGS

0 Comments