TERUGBLIK MASTERCLASS CATEGORY MANAGEMENT: SAMEN NADENKEN OVER DE FRITUUR EN BROODJESZAAK VAN DE TOEKOMST

Datum: 
7 Jun 2018 - 09:30

De Belgische markt van frituren en broodjeszaken staat onder druk. Waar de Belg vroeger zowat wekelijks koos voor een bezoekje aan zijn geliefkoosde frituur, lijkt dat vandaag steeds minder het geval. Behoeften van consumenten veranderen en daar blijken ondernemers maar zwak op in te spelen… De « home delivery trein » raast aan de frituristen voorbij, Steeds meer Chinese ondernemers doen hun intrede in het kanaal  en nieuwe concurrenten zetten druk vanuit onverwachtte hoek.

 

Tijd voor actie

Het resultaat? Het aantal bezoeken aan het quickservice kanaal daalt en de besteding van Euro’s lijkt af te stevenen op een status quo. Ook het klantenprofiel van de frituur en de broodjeszaak verandert. Het aantal gezinnen met kinderen neemt af en de instroom aan jongeren droogt op. Met deze ontwikkeling is België binnen de Europese markt opvallend genoeg een buitenbeentje. Het quickservice kanaal is immers in heel Europa één van de sterkste groeipolen binnen foodservice, maar niet in België zo blijkt !

Hoog tijd dus om actie te ondernemen! In juni organiseerde Foodservice Alliance een unieke tweedaagse masterclass waar 30 fabrikanten samen met Horecagroothandel Van Zon gingen nadenken over een nieuwe visie om het tij te keren! Geen ongestructureerde brainstorm, maar een masterclass rond de principes van category management.

 

Category management

Dat category management een uitstekende manier is om de omzet en het rendement van productgroepen te verbeteren, is intussen genoegzaam bekend in retail. Maar ook in foodservice staat category management aan de vooravond van een doorbraak. Succesvolle (veelal nog internationale) groeperingen zien dat binnen de wereld van horeca en catering prestaties van kanalen en productgroepen beduidend toenemen wanneer vanuit een klantenperspectief naar kanalen en categorieën wordt gekeken. Maar met category management in foodservice aan de slag gaan als fabrikant of groothandel is niet eenvoudig. De verschillen tussen de aanpak in de supermarktwereld en die in foodservice zijn zo groot, dat de kennis van retail niet zonder meer bruikbaar is in onze markt!

 

Samenwerking met VAN ZON

Foodservice Alliance onderzoekt al sinds 2009 de markt van de buitenshuisconsumptie. Daarvoor analyseert ze continu het consumptiepatroon van 12.000 Belgen in horeca, catering en convenience. Inzichten die uit die monitor naar boven komen zijn een cruciale bron om met category management aan de slag te gaan. Maar category management wordt pas écht interessant als ook waardevolle data van de grossiers mee kan worden geïntegreerd. Horeca VAN ZON was als partner betrokken bij deze Masterclass en gaf voor de gelegenheid een unieke inkijk in zowel de profielkenmerken als het koop- en bestelgedrag van haar klanten!

 

Ook ontdekken wat Foodservice Alliance voor uw bedrijf kan betekenen op vlak van Category Management in foodservice? Neem dan contact op!

TAGS

0 Comments