TERUGBLIK NATIONAAL FOODSERVICE CONGRES 2019

Datum: 
20 Nov 2019 - 08:00

NATIONAAL FOODSERVICE CONGRES 2019

DELIVERY & RETAIL HOOFDTHEMA’S FOODSERVICE CONGRES

Het Nationaal Foodservice Congres in Gent startte gisterenochtend barstensvol energie! De 500 genodigden werden getrakteerd op een flashmob van showkoor Enchanté. Een knallend begin van een geslaagde ochtend. 

EXPLOSIEVE GROEI DELIVERY DOMINEERT ACTUALITEIT FOODSERVICE 
Het was VRT journalist Lieven Van Gils die als gastheer het publiek meenam door deze inspirerende ochtend. Zijn eerste gasten op het podium waren Karl Selleslags, baas van Panos en Misja Vroom, baas van Domino’s Pizza, met wie hij de actualiteit uit het foodservice jaar 2019 onder de loep nam. Alle belangrijkste nieuwsitems werden besproken. De komst van steeds meer internationale fastfoodketens naar ons land, zoals Prêt à Manger begin dit jaar, KFC en recent nog Dunkin Donuts. Er werd nagegaan wat de succesfactoren zijn achter de explosieve groei van delivery platformen als Deliveroo, Takeway.com en UberEats in ons land. Ook de nieuwe rol van de supermarkt in het foodservicelandschap werd besproken, de problematiek van foodservicegroothandels bij het openen van nieuwe vestigingen (Metro, Sligro, …) en uiteraard kon het thema ‘duurzaamheid’ niet ontbreken in dit nieuwsrijtje. De paper bottle van Carlsberg, de composteerbare pizzadoos van Pizza Hut en de invasie van veggie en vegan in de fastfoodwereld waren onderwerp van gesprek. 

8% LUNCHES OP WERK AL GELEVERD DOOR KOERIERS VAN BUITENAF
Na het actuagesprek verscheen Luc Van der Rasieren, retail en impulse manager bij cateraar Compass Group ten tonele met een scherpe uiteenzetting over de cateringmarkt van de toekomst. Hij sprak met passie over een cateringmarkt die niet langer een markt is van ‘het functioneel stillen van honger’, maar er steeds meer eentje wordt van het bieden van beleving en gemak doorheen de volledige werkdag. Zijn kernboodschap zat in het feit dat groeikansen van catering vooral zitten in heel wat meer momenten doorheen de dag, dan louter de lunch. Vooral millennials en de generatie X en Z, willen naar 9 ‘consumptiemomenten’ per dag, terwijl de babyboomgeneratie het hield bij slechts 3. Ook de voorkeur voor producten blijkt tussen de generaties sterk te verschillen. Babyboomers kiezen hun dranken tussen 3 à 4 categorieën waar vooral koffie en water de boventoon voeren. Bij millennials en de generatie X en Z zijn er dat rond de 12! Veelzijdigheid in keuze is gewenst en heel veel ‘blurring’ in ‘drinking moments’ dus! Niet alleen verandering in consumptiegewoonten schudt de wereld van catering door elkaar. Ook nieuwe concurrentiekrachten laten zich gelden. Al 8% van de lunches bij Compass worden ’s middags geleverd door fietskoeriers van buitenaf. 

FOODSERVICE IS MIDDEL OM VAN HEMA LIFESTYLE BRAND TE MAKEN
Dat kanaalvervaging kansen biedt weten ze bij HEMA maar al te goed. Het was David Cooke, Head of Food, die het publiek meenam doorheen de nieuwe strategie van de retailer. Een strategie waarin food en foodservice een prominente plaats inneemt en waarmee de organisatie van HEMA een ‘global lifestyle brand’ maakt. Het groeimodel van HEMA is dan ook gebouwd rond een multichannel aanpak. Een aanpak met eigen stores, met franchise, met samenwerking met online platformen en met strategische partnerships als die met JUMBO. David Cooke sprak met een sterke overtuiging dat het precies de foodservice in de winkels is die zorgt voor loyaliteit en een revitalisering van de shops. Zijn shops in Antwerpen en Brussel werden zwaar onder handen genomen en kregen een complete facelift: nieuwe producten, meer vers, ter plaatse door chefs bereid en een authentieke beleving zorgde voor een megasucces! Een spectaculaire omzetgroei van +170% en vooral; meer millennials en generatie Z over de vloer! Het bewijs werd geleverd. Want zo besloot hij, laagdrempeligheid en een scherpe prijs waren lang niet meer genoeg om het échte verschil te maken.  

SLIMME LOGISTIEK EN STANDAARDISATIE SUCCES ACHTER AH EN KFC
Na de netwerkpauze was het podium voor twee retailers. Ongewone situatie om op de jaarlijkse hoogmis van de foodservicemarkt échte retailspecialisten te programmeren. Maar de markt verandert snel en de groeikansen in out of home zijn ook de retailers niet ontgaan! De eerste die het woord nam was Jan Peeters, grootste franchiser van Albert Heijn in ons land en ook de man die de Amerikaanse fastfoodformule van KFC naar België bracht. Verhelderend was het verband tussen beide merken en zijn drijfveer om ze in zijn portefeuille te combineren. Toverwoorden zijn slimme logistiek en standaardisatie. Met deze termen in gedachten lijken de twee iconen, die op het eerste zicht niet veel met elkaar te maken hebben, verdacht veel op elkaar. Op het podium stond een man met een passie voor zijn vak, maar vooral ook een man met een ontembare ambitie. KFC heeft wereldwijd al meer dan 23.000 restaurants en België was één van de laatste landen waar het merk nog geen voet aan de grond had. Hij hoopt er op termijn meer dan 100 te kunnen openen. “En daar is nog heel veel ruimte voor over in deze markt” klonk het gedecideerd. Volgens de berekeningen van KFC is er in België zelfs plaats voor nog 300 extra fastfood restaurants. Op de vraag waarom het in België dan zo lang heeft geduurd vooraleer die fastfoodketens kwamen, antwoordde Peeters scherp. “Alles heeft te maken met de urbane structuur in België. In andere landen zijn steden geconcentreerd, waardoor het makkelijk is de high traffic zones in kaart te krijgen. In België zorgt de lintbebouwing ervoor dat er maar weinig van die sterke locaties zijn. Dat boezemt grote merken angst in”. 

DELHAIZE ZIET NOG GROTE GROEIKANSEN IN FOODSERVICE
Dirk Dens, District Director van Delhaize en geestelijke vader van het concept Fresh Atelier, schoof mee aan tafel bij Jan Peeters en Lieven Van Gils om het te hebben over de foodservicestrategie van de retailer. Fresh Atelier won drie weken geleden de Mercuriusprijs. Een prestigieuze prijs, uitgereikt door handelsfedratie Comeos, die daarmee het beste winkelconcept van het jaar aanduidt. Delhaize heeft met Fresh Atelier de bakens verzet richting foodservice en dat zorgt voor best wat zenuwachtigheid in de markt. De retailer steekt het dan ook niet onder stoelen of banken; de formule is succesvol. Al gaat de roll out minder snel dan verwacht. Vandaag zijn er 5 shops, er komen er binnenkort weer 5 bij, om de komende jaren verder gestaag te blijven groeien. 

FOODSERVICE BELGIE HEEFT MOOI GROEIPERSPECTIEF 
Als laatste in de line-up van gastsprekers nam Foodservice Alliance zelf het woord. Gert Laurijssen maakte een heldere analyse van de actuele foodservicemarkt en probeerde vooruit te kijken naar het jaar 2030. Waar staan we vandaag en waar gaan we naartoe? Op die vragen was het antwoord klaar en duidelijk: de Belgische foodservicemarkt presteert opnieuw bovengemiddeld goed en het ziet ernaar uit dat we dat de komende jaren zullen kunnen volhouden. Tenminste, als het economisch klimaat een beetje meezit. En misschien nog wel belangrijker; als ondernemers in onze traditionele markt hun dogma’s achter zich durven te laten. Wachten op een loonlastenverlaging in de horeca is ‘als wachten op Godot’. “Compleet zinloos” zei Laurijssen. We moeten zelf reageren, zelf in de actie. Business modellen in foodservice moeten veel meer gebouwd worden rond nieuwe inzichten en nieuwe spelregels die ons door nieuwe concurrentie worden opgelegd. Delivery platformen bijvoorbeeld. Als die tot 25% van de marge opslokken, dan moet het business model hertekend worden. Dat lijkt de enige route. Beter dan delivery links te laten liggen. Zeker nu dat de groeizone binnen foodservice voor de komende jaren net daar blijkt te liggen. 

Was u er niet bij in Gent op woensdag 20 november? 
Dan kunt u hier alsnog de handouts van de gastsprekers bekijken!
 

Downloads


TAGS

0 Comments