TERUGBLIK: PETROLSHOP EVENT 2018

Datum: 
28 Aug 2018 - 08:00

 

Op dinsdag 28 augustus 2018 namen 100 enthousiaste professionals uit de foodservicemarkt deel aan het Petrolshop Event van Foodservice Alliance in het Callebaut Experience Centre te Wieze. Op deze unieke locatie ging Foodservice Alliance samen met Ulrich Knieling en Jean-Marc Van Cutsem in op de ontwikkelingen en uitdagingen waar tankstations momenteel voor staan. 
 
Dat het tankstationlandschap in beweging is, maakte Gert Laurijssen, CEO van Foodservice Alliance, meteen duidelijk. Veel brands hebben de laatste jaren het aantal tankstations sterk teruggeschroefd. De tankstations die toch overblijven, zijn vaker onbemand dan bemand. De tankstations die toch een shop hebben, dienen dan ook op een slimme manier in te spelen op de veranderende behoefte van de consument. Daarnaast zorgt ook de toenemende filedrukte en de evolutie naar zuinigere wagens voor extra druk op de tankstationshop.
 
Na de analyse van de markt door Gert Laurijssen, nam Ulrich Knieling het woord. Ulrich heeft een lange staat van dienst in de Europese petrolshopmarkt. Voorheen werkte hij als Directeur Trade Marketing bij Lekkerland, momenteel werkt hij voor verschillende petrolshopformules en specialiseerde hij zich verder in de ombouw naar toekomstbestendige shops binnen het petrol en convenience kanaal. Tijdens zijn presentatie zoomde hij dieper in op het verhaal van De Haan. Net zoals vele brands stonden ook zij voor een aantal uitdagingen. Ulrich gaf de aanwezigen meer uitleg bij de keuzes die De Haan heeft gemaakt en waarom ze voor deze route hebben gekozen. Daarnaast gaf hij ook de ingrediënten mee van het recept dat De Haan gebruikt om in te spelen op de actuele behoeften van de consument en om onderscheidend te zijn tegenover andere tankstations.
 
Waar Ulrich Knieling vooral sprak over foodservice in tankstations, lag de nadruk bij Jean-Marc Van Cutsem meer op retail. Jean-Marc Van Cutsem staat aan het hoofd van Delfood, het bedrijf achter de formules Louis Delhaize en Delitraiteur. Hij ging dieper in op de gewijzigde rol van de tankstationshop. De invulling van de tankstationshop is gewijzigd door de evolutie van mobiliteit, maar vooral ook de evolutie van het type verbruiker. Het koop-of consumptiegedrag is doorheen de jaren niet enkel in de traditionele retail gewijzigd, maar ook in tankstations. Hoe Delfood met deze veranderingen omgaat, werd stap voor stap uitgelegd door Jean-Marc. Net als ook Ulrich Knieling is ook Jean-Marc ervan overtuigd dat het niet mogelijk is om 1 oplossing te bedenken voor alle locaties. Ook over de implantatie van hun unieke strategie voor alle tankstationshops gaf Jean-Marc extra duiding. 
 
Tot slot nam Gert Laurijssen opnieuw het woord, om de belangrijkste uitkomsten van het Nationaal Petrolshop Rapport te overlopen. Dit rapport wordt jaarlijks door Foodservice Alliance uitgebracht en bevat alle belangrijkste inzichten over hoe de petrolmarkt beweegt en wat het gedrag is van consumenten in de tankstationshop. Gert besteedde vooral veel aandacht aan de prestaties van de verschillende formules, alsook aan het consumptiegedrag van de belangrijkste productcategorieën in petrol. Daarnaast is ook het belang van de mindset van de bezoeker onder de aandacht gebracht. Kiezen consumenten voor het tankstation omdat ze weinig tijd hebben of omdat ze deze juist het leukste vinden? Beide type bezoekers hebben een andere behoefte wanneer ze het tankstation binnenkomen. Hoe de verschillende bezoekers zich gedragen in het tankstation en hoe men hierop moet inspelen, is ook tijdens deze presentatie uitgebreid aanbod gekomen.

Downloads


TAGS

0 Comments