Kwartaalupdate Q1 2017

FOODSERVICE BELGIE GROEIT STERK DOOR IN EERSTE KWARTAAL 2017

De Belgische foodservicemarkt zette in het eerste kwartaal sterke groeicijfers neer. In vergelijking met het laatste kwartaal van 2016 presteerde vooral de traditionele horeca, die het gros van de omzet voor haar rekening neemt, boven verwachting. Binnen dat kanaal wint vooral de hotelsector, die na de terreuraanslagen van maart 2016 veel terrein verloor, opnieuw fors terrein. Ook bars en cafés deden het weer wat beter.

 

FASTCASUAL MOTOR ACHTER GROEI

Het belangrijkste kanaal binnen foodservice België – restaurants & bistro’s – kon ook opnieuw mooie cijfers neerzetten. Daar wordt de groei quasi volledig voor rekening genomen door het nieuwe kanaal van fastcasual restaurants. Fastcasual restaurants positioneren zich in het midden tussen traditionele restaurants en quickservice restaurants. Dat blijkt de zone te zijn waar Belgen vandaag graag geld uitgeven. Het aantal zaken in deze zone blijft gestaag groeien en zowel het aantal bezoeken als de gemiddelde besteding laten bijzonder mooie prestaties zien.

 

QUICKSERVICE PRESTEERT ZWAK

De Foodservice Barometer toont spijtig genoeg ook opnieuw enkele kanalen die achterblijven ten opzichte van het laatste kwartaal van 2016. Inflight catering viel wat terug en ook binnen onderwijscatering staat de besteding onder druk. Het quickservicekanaal, met frituren, broodjeszaken en fastfoodrestaurants, ging eveneens achteruit in vergelijking met vorig kwartaal.

Downloads


TAGS

0 Comments