10 JAAR FOODSERVICE ALLIANCE GEVIERD MET 500 GASTEN TIJDENS UNIEK CONGRES!

Op woensdag 21 november vond opnieuw het Nationaal Foodservice Congres plaats in het kader van HORECA Expo in Gent. Dit congres is hét jaarlijkse evenement waarop alle belangrijke spelers binnen de Belgische foodservice industrie elkaar ontmoeten en vond voor de 10e keer plaats. Een feesteditie dus én een uitverkochte zaal. 500 beslissers uit de markt tekenden present. Op het podium een hele reeks gepassioneerde keynotesprekers. En uiteraard Foodservice Alliance zelf met een reeks waardevolle inzichten! 

Presentatrice Bieke Ilegems en Foodservice Alliance directeur Gert Laurijssen begonnen de ochtend met een flashback naar de Belgische foodservice markt van 10 jaar geleden. En wie van daaruit naar vandaag kijkt, ziet een compleet andere marktrealiteit. Kanaalvervaging, casualisering, digitalisering,… Een nieuwe realiteit die bij alle schakels van de keten voor de nodige onrust zorgt.

POSITIEVE FLOW MAAR GEDEELTELIJK WAAR

Een eerste scherpe analyse kwam van Foodservice Alliance, die gewoontegetrouw haar marktupdate presenteerde. Uit die analyse bleek dat Belgen het afgelopen jaar in de horeca-, de catering- en de conveniencemarkt samen zo’n 20,3 miljard Euro uitgaven. Daarmee groeide de Belgische markt voor buitenshuisconsumptie met ongeveer 4% ten opzichte van vorig jaar. De markt lijkt daarmee in een positieve flow te zitten, maar niet alle subkanalen doen het even goed. De traditionele horecamarkt is in een fase van stilstand gekomen. En daar zit het uitzonderlijke zomerweer maar voor een klein deeltje tussen. De markt lijkt structureel te veranderen. Vooral onder impuls van jongere generaties doen de nieuwe horecakanalen het beduidend beter.

‘AVONDJE UIT’ GROEIT NOG AMPER

“De komende jaren wordt een grote shift verwacht in het Belgische horecalandschap. Het traditionele restaurant zal het steeds vaker gaan afleggen tegen alternatieven die aan consumenten worden aangeboden, zowel in het premium als het lager segment van de markt.” Sprak Gert Laurijssen. Er wordt een explosieve groei verwacht in het kanaal van gemak. De totale som die Belgen uitgeven aan het ‘avondje uit’ groeit quasi niet meer.

JONGEREN STUWEN VERANDERING

Belgen besteden van oudsher veel geld in de horeca. Nergens anders in Europa geven consumenten per capita meer uit aan eten en drinken op restaurant dan bij ons. Maar die voorsprong lijkt af te nemen. De verschuiving wordt veroorzaakt door jongeren. Van alle Belgen zijn het vooral de jongste generaties die hun geld liever uitgeven aan ‘gemaksoplossingen’ dan op restaurant te gaan. Jongeren bestellen sneller hun maaltijden online en laten die steeds vaker thuis leveren. 

RESTAURANT STEEDS MAKKELIJKER THUIS

De markt van online ordering en thuislevering is aan een enorme opmars bezig. In België is die markt op een jaar tijd opnieuw verdubbeld. “Terwijl de horecasector dacht dat de Belg nog wat traditioneler is dan de gemiddelde Europeaan, moet ze nu toegeven dat de trend ook hier in een ongezien tempo doorzet. De belangrijkste groeidrijver is de zoektocht naar tijdwinst en gemak. We evolueren naar een ‘on demand & stay at home economy’ waarbij mensen vanuit hun luie zetel willen bediend worden en ook thuis een volwaardige restaurantbeleving willen ervaren. En dankzij nieuwe online spelers kan dat!

MOEIZAME SAMENWERKING

De maaltijden die Deliveroo, UberEats of Takeaway.com aan huis leveren komen van lokale restaurantondernemers. Maar wie dacht dat daarmee beide partijen samen kunnen profiteren van de groeimarkt, heeft het bij het verkeerde eind. Net zoals een aantal jaren geleden de macht van de hotelsector in handen kwam van websites als Booking.com, dreigt nu hetzelfde te gebeuren met restaurants. Wie de consument kan aantrekken, die heeft niet alleen de macht, maar ook de regie over de winstmarge. Restaurants worden gedwongen om aanwezig te zijn op die online platformen, maar geven in ruil daarvoor hun marge af. Hun business model wordt daarmee stilaan onhoudbaar. 

SUPERMARKT MEE IN HET SPOOR VAN HORECA

De zoektocht naar tijdwinst en gemak laat zich ook steeds meer voelen wanneer consumenten onderweg zijn. Belgen geven vandaag veel meer geld uit in treinstations, petrolshops, luchthavens, etc. Die markt is op een jaar zelfs gegroeid met 16%. In grootsteden als Londen en Amsterdam rezen gemakswinkels al als paddenstoelen uit de grond. Maar ook hier bleef België wat achter. “Het grote gevaar voor de horeca is dat we ook hier de markt uit handen geven aan de grote supermarktenketens. Deze komen met nieuwe gemaksformules precies in het spoor van de horeca te zitten. Zo lanceerde Delhaize recent haar nieuwe formule ‘Fresh Atelier’ met als doel op 3 jaar tijd 200 verkooppunten te openen in 20 stadscentra van ons land. Dit soort van formules zijn stedelijk, hedendaags en ultra-vers. Precies wat de nieuwe generatie van actieve jongeren wil vinden. De kans is dan ook reëel dat de omzet die vroeger bij de horeca zat, de komende jaren steeds meer zal verschuiven richting deze spelers. Ondernemers in horeca zullen sterker moeten gaan inzetten op innovatie om de concurrentie van supermarkten nog te counteren. 

Na deze analyse van Foodservice Alliance kwam Matthias De Caluwe aan het woord als CEO van de federatie Horeca Vlaanderen. Hij neemt zijn rol als CEO op onder het motto 'Behouden wat goed is en durven innoveren waar nodig!' 

CREATE STORIES THROUGH PARTNERSHIPS

Pieter Boudry van AB Inbev nam het woord rond de kansen die partnerships tussen ondernemers en hun toeleveranciers kunnen bieden. Want die zijn tegenwoordig waardevoller dan ooit! Ondernemers binnen foodservice zijn voortdurend op zoek naar partners die meebouwen aan hun concept, en die de boodschap die ze willen overbrengen naar hun klant zo goed mogelijk vertalen. 

Bart Roman had het over de essentie in hospitality. Vorig jaar opende hij Essence Cuisine in Londen, een plantbased horecaconcept en samen met 3 andere partners zette hij eerder al WECANDANCE op poten. Een boutique-festival met een ‘No Fast Food’-policy. 

INFLUENCERS: ADDED VALUE OR A BUBBLE ABOUT TO POP?

Na de networking break was het tijd voor de duo presentatie van Amylia De Schepper en Shanice Engel. Deze keynote bracht het beste van twee werelden naar het podium van het Nationaal Foodservice Conges. Amylia De Schepper bouwde de afgelopen jaren een actieve community op rond @cookameal, met meer dan 17.000 volgers die zich dagelijks laten inspireren door haar recepten en avonturen. Samen met Shanice Engel van Oona Agency lichtte ze toe hoe je influencers kan inzetten om doelstellingen op het vlak van brand awareness, conversie, brand loyalty, etc. zo succesvol mogelijk te behalen.

FUTURE PROOF YOUR BRAND

Tot slot pakte Kate Stockman het podium. Zij is trendwatcher, creatieveling, levensgenieter en vooral gepassioneerd door brand development en resultaatgerichte communicatie. Haar jarenlange ervaring met FMCG-merken, hielp bij de blik die ze wierp op de toekomst. Ze gaf aan hoe je als merk een strategie kan bepalen die helemaal future-proof is. Of zoals ze het zelf omschrijft: "It’s about seeing the first ripples in the sea, to be ahead of the wave and not behind.

Op naar de 11e editie in 2019! 

TAGS

0 Comments