BLIJFT 'LOKAAL' EN 'KORTE KETEN' OOK BELANGRIJK IN HET POST-CORONATIJDPERK?

“Boer vindt korte weg naar klant”, “Rechtstreekse verkoop bij boeren verdrievoudigt”, “Buurderijen populair dankzij corona”. Het zijn maar enkele koppen die de afgelopen weken de kranten sierden. Boeren & Buren zag, net als andere korte keten initiatieven, de verkopen stijgen als nooit tevoren in deze crisisperiode. Maar hoe zien deze veranderende eetgewoonten eruit? En vooral, wat na deze ‘boom’?

Om zich te verdiepen in het wijzigend consumentengedrag organiseerde 'Boeren en Buren' een grootschalige enquête. 2.201 consumenten die tussen 6 april en 17 april bestelden bij het platform, antwoordden op enkele onderzoeksvragen. 

 

De corona-periode: een ongeziene periode voor de korte keten

Boeren & Buren denkt al jaren na over manieren om consumenten warm te maken om bewuster te kopen en eten, met o.a. de jaarlijkse Week van de Korte Keten. Nu ziet de organisatie plots de een enorme sprong voorwaarts:

  1. Het aantal bestellingen is meer dan verdubbeld in de Belgische Buurderijen.
  2. Mensen eten meer thuis, dus stijgt ook het gemiddelde winkelmandje (met 36%).
  3. Meer dan 8000 nieuwe klanten in België hebben voor de eerste keer besteld bij een Buurderij in hun buurt, meer dan 60.000 in heel Europa. Boeren en Buren is immers ook actief als netwerk in Frankrijk, Italië, Zwitserland, Duitsland, Spanje en Nederland!
  4. Het aanbod wordt telkens zo lokaal mogelijk gezocht: de afstand die de producten afleggen ‘van veld tot bord’ bedraagt gemiddeld 16 km in Vlaanderen; vooral voor grotere steden moeten de Boeren dikwijls wat verder gezocht worden.
  5. Boeren en Buren heeft al 46 nieuwe Boeren en ambachtelijke Producenten mogen ontvangen in hun netwerk sinds de start van de coronamaatregelen. In Europa vonden zo al meer dan 500 Producenten de weg naar het platform tijdens de crisis.

 

Vooral eenvoudige producten doen het goed

De top vijf van de sterkste stijgers onder de verkochte producten in de Buurderijen tijdens deze quarantaine:

  1. eieren van vrije uitloop
  2. hoevekip
  3. verse artisanale pasta
  4. asperges
  5. wortelen

De best verkochte producten op dit moment zijn kazen, aardappelen, runds- en varkensvlees, bereide gerechten en yoghurt. Ook eieren, appels, witloof, brood en sla doen het nu goed op de Buurderij. Qua voorkeuren, zijn de best stijgende productcategorieën:

  1. confituren, honing en compotes
  2. fruit en fruitsappen
  3. snoepgoed en chocolade

Terwijl er voor sommigen meer tijd is om te sporten en gezond te eten, gaan anderen net weer meer snoepen, zo blijkt.

 

Nieuwe eetgewoonten tijdens de quarantaine

De organisatie wilde deze nieuwe eetgewoonten beter begrijpen. Dit zijn de resultaten van hun bevraging:

  1. De belangrijkste reden voor nieuwe klanten om nu bij de Buurderij te bestellen, is om de lokale producenten te ondersteunen (55%).
  2. Veiliger dan in de supermarkt‘, is bij nieuwe klanten de tweede meest aangehaalde beweegreden (17%). Dat komt door de beperking van het aantal contacten via online verkoop.
  3. Voor de bevraagde Buren is deze periode vooral een goede gelegenheid om gezonder te eten (52%) en om nieuwe producten en smaken te ontdekken (51%).

 

Blijvende verandering?

Wat gaat er gebeuren met deze nieuwe gewoonten wanneer de coronamaatregelen geleidelijk aan worden versoepeld? Dat is de hamvraag. Bijna alle ondervraagden (97%) hebben in ieder geval de intentie om regelmatig (50%) of af en toe (47%) te blijven bestellen via een platform als Boeren & Buren. Om de lokale producenten te blijven steunen (90%), omwille van de smaak en kwaliteit van de producten (55%) en omdat ze kraakvers zijn (44%), worden aangehaald als voornaamste redenen.

TAGS

0 Comments