Foute perceptie remt groei van Fairtrade af

De verkoop van Fairtrade producten blijft een moeilijk verhaal. Fairtrade heeft te lijden onder een gebrek aan zichtbaarheid en wordt nog steeds als duur gepercipieerd. Mits een duidelijke communicatie is er echter wel een grote markt voor, blijkt uit een onderzoek van de Belgische afdeling.

 

Prijsverschil wordt overschat

Consumenten schatten het prijsverschil tussen Fairtrade en ‘gewone’ producten te hoog in. Kennen ze de echte prijzen, dan gaat tussen de 35 en 50 procent alsnog voor Fairtrade overstag, blijkt uit een onderzoek van Fairtrade Belgium.

 

Maar niet enkel een foute perceptie van de prijzen, ook het gebrek aan zichtbaarheid in supermarkten speelt Fairtrade parten. Het aanbod blijkt moeilijk vindbaar en de keuze is eerder beperkt. Heel wat klanten - zo’n 75 procent - weten trouwens niet dat er een aanbod aan Fairtrade producten in de supermarkt beschikbaar is.

 

 

Belangrijke rol voor supermarkten

Fairtrade Belgium roept de supermarkten dan ook op aan deze punten te werken. “Een belangrijke verantwoordelijkheid voor de retailsector”, geeft directeur Nicolas Lambert aan. Duurzaamheid wordt immers steeds belangrijker voor supermarkten en meer inspelen op het Fairtrade aanbod en de zichtbaarheid zou aan de verwachtingen van klanten tegemoetkomen. Bovendien maakt het een groot verschil voor het welzijn van de producenten en het milieu.

 

Volgens duurzaamheidsdirecteur Philippe Weiler van Lidl blijkt dit echter niet uit de praktijk. Hij geeft aan dat consumenten niet wakker liggen van duurzaamheid. In de praktijk blijken consumenten net niet duurzame keuzes te maken. Meteen een reden voor Lidl om de keuze uit handen te nemen van de consument en resoluut te gaan voor een duurzaam assortiment.

 

In het kader van de Week Van De Fairtrade worden dit jaar niet enkel eerlijke producten in de kijker gezet, maar wordt er ook ingezet op lokale en biologische producten. Met de hashtag #connectwhatsgood worden ook influencers ingeschakeld.

TAGS

0 Comments