Innoveren in de traditionele voeding? Dat kan!

De coronacrisis mag dan voor ingrijpende veranderingen zorgen, dat remt Heylen Group niet af. Met de overname van PAB zien ze er nog meer kansen voor sterke merken, creativiteit en eigen innovaties.

 

Ambities over de grenzen heen

Recent nam Heylen Group foodbroker PAB over, wat resulteerde in drie afzonderlijke bedrijven. Met PAB Benelux worden lang houdbare voedingsmerken in de markt gezet, terwijl PAB Chilled & Dairy Food zich specialiseert in koelverse voeding. Tot slot is er ook nog RV Food, het bedrijf dat instaat voor de distributie naar de industrie en horeca. Dit alles wordt in goede banen geleid door Frédéric Vloeberghs (CEO), Peter Verlinde (CFO), Johan Steyaert (industrie en food creation) en Gert Van de Water (marketing).

Hoewel er in praktijk weinig wijzigt, wordt er wel gemikt op bijkomende synergie en zullen de 3 afzonderlijke bedrijven in de toekomst meer als één entiteit naar buiten treden. Zo moeten de kennis die werd opgedaan in de industrie en de retail elkaar kruisbestuiven. Daarbij wordt voor groei ook over de grenzen heen gekeken en wordt zwaar ingezet op Nederland. Overnames worden er niet uitgesloten.

 

Complementaire bedrijven

Terwijl PAB al heel wat jaren expertise heeft in het uitbouwen van retailmerken en in de out-of-home, staat RV Food sterk in de industrie en catering. De merken vullen elkaar dan ook naadloos aan. In de toekomst zullen de merken die RV Food voert: Boretti, Lesieur, Petti en Belcampi, ondersteund worden door PAB. Deze bijkomende salespower moet zijn vruchten afwerpen. Bijkomend wordt er gefocust op het ontwikkelen van nieuwe en innovatieve voedingsconcepten, een segment waar nog heel wat markt te winnen valt.

 

Innoveren om te groeien

Zelf concepten ontwikkelen, staat hoog op het prioriteitenlijstje. De eerste stap in dat proces was alvast de lancering van Belcampi in 2019, de eerste pasta van Belgische tarwe. Het merk is nog in volle ontwikkeling en het gamma werd ook uitgebreid naar het verssegment. Er heerst een sterk geloof in het merk en bovendien krijgt de Belgische landbouw er een duwtje mee in de rug. 

 

Corona zet aan tot creativiteit

De coronacrisis dwingt merken tot creativiteit. Niet alle categorieën waarin Heylen Group actief is, leiden onder corona. De afdelingen industrie en on-the-go, hebben het moeilijk. Logisch heel wat mensen eten nu thuis en niet meer onderweg. Bovendien ligt ook de eventsector op apegapen. Bereide maaltijden doen het dan weer wel uitstekend. De producten van Panzani kregen een stevige boost, net als de geraspte kaas van Pamesello en andere creatieve smaakmakers. De nieuwe sauzen van Kikkoman, Tabasco in een knijpfles en heel wat andere, relatief onbekend producten, veroveren nu marktaandeel omdat mensen weer meer thuis zijn gaan koken. Innoveren met traditionele producten lijkt alvast een verstandige strategie.

 

Gezond en lokaal belangrijker dan ooit

De Nutri-Score van producten wordt steeds belangrijker voor heel wat retailers. Gezonde voeding is ondertussen meer dan een trend. Bovendien speelt PAB ook in op biologische, vegetarische en duurzame voeding. Met sterke merken als Innocent en Benecol, zitten ze bij Heylen Group op dat vlak gebeiteld. Ook met Tony’s Chocolonely wordt de traditionele chocolademarkt opgeschud.

Lokaal winkelen zit in de lift. De aankopen in de proximiteit winkels nemen toe, terwijl grote supermarkten het moeilijk hebben. Heel wat productcategorieën doen het in een buurtwinkel beter.

 

Onderhandelen gebeurt online

Prijsonderhandelingen? Die worden vandaag online gevoerd. Hoewel heel wat retailers de afgelopen maanden stevig gegroeid zijn, geven ze ook dat ze veel hogere kosten hebben dan anders en dat de vooruitzichten door corona somber zijn. Twee scenario’s waar ook Heylen Group rekening mee houdt. Ofwel normaliseert de situatie ofwel zijn de gevolgen van de pandemie blijvend. Ze houden dan ook de vinger aan de pols. Sociale media krijgen alvast een prominentere rol, terwijl ook klantenkaarten mogelijkheden bieden. De traditionele media worden daarbij zeker niet uit het oog verloren. Bij Heylen Group denken ze mee en dat wordt door de retailers gewaardeerd.

TAGS

0 Comments