LE PAIN QUOTIDIEN IN ERNSTIGE MOEILIJKHEDEN IN VS EN UK

Zowel in de VS als in de UK kreunt Le Pain Quotidien onder de coronacrisis. Een verkoop lijkt in Groot Brittannie onafwendbaar. En in ook in de VS gaat LPQ vandaag met de botte bijl door haar organisatie en haar personeelsbestand.

Overal ter wereld liepen de stadscentra de jongste weken leeg door de coronacrisis en de lockdownmaatregelen. De horeca wordt daardoor hard geraakt en de bekende Belgische bakkerijketen is daar geen uitzondering op. De Britse televisiezender Sky berichtte maandagmiddag dat de Britse dochter op het punt staat voorlopige bewindvoerders aan te stellen en op zoek is naar een koper. Er is zelfs sprake van een deadline voor biedingen op woensdag. 

'De Britse dochter bloedt cash en is geconfronteerd met een reeks vaste en semi-variabele kosten terwijl er geen inkomsten zijn. De lokale managers is gevraagd een oplossing te vinden', vertelt een betrokkene. Vóór Le Pain Quotidien werden in het Verenigd Koninkrijk ook de keten van Italiaanse restaurants Carluccio's en de Mexicaanse Chiquito-restaurants onder curatele geplaatst.

Le Pain Quotidien heeft 26 winkels in het Verenigd Koninkrijk. Volgens de krant De Tijd boekte Le Pain Quotidien in het VK een omzet van 38 miljoen pond (44 miljoen euro). Het nettoresultaat dook voor 700.000 pond in het rood. De Belgische groep stelt er een 500-tal mensen tewerk.

 

Dure locaties

De positionering van Le Pain Quotidien als luxueuze bakkerijspeler op dure locaties weegt al langer op de financiële resultaten van LPQ. In het boekjaar 2018 groeide de groepsomzet weliswaar met 5 procent tot 316 miljoen dollar, maar dook Le Pain Quotidien voor 24,4 miljoen dollar in het rood, vooral door fors hogere administratie-, exploitatie- en huurkosten. Dat leidt ook in andere landen tot drastische maatregelen. Volgens de lokale pers zette de Belgische keten haar 2.000 Amerikaanse werknemers en de meeste bedienden op haar Amerikaanse hoofdzetel aan de deur.

 

Slechte timing

De coronacrisis kon niet slechter vallen voor Le Pain Quotidien en voor zijn hoofdaandeelhouder Cobepa. De Belgische investeringsmaatschappij - voor meer dan de helft in handen van de AB InBev-familie de Spoelberch - bekeek sinds vorig jaar samen met de andere aandeelhouders de opties om de bakkerijketen te versterken. Dat zou leiden tot een grondige hertekening van haar aandeelhouderschap. Welke vorm die hertekening aanneemt, is nog niet duidelijk: wordt de keten helemaal verkocht? Of komt er naast Cobepa een tweede referentieaandeelhouder aan boord? Wie van de kleinere aandeelhouders zou uitstappen en wie zou - door een eventuele injectie van vers kapitaal - verwateren? Eens het puin van de coronacrisis geruimd is, zal Le Pain Quotidien een andere groep zijn. Wat van die strategische plannen overblijft, is zeer de vraag. De bakkerij- en restaurantketen wekte eerder de appetijt van investeerders. In 2013 kwam de Amerikaanse koffieketen Starbucks voorzichtig aankloppen. Starbucks had 'honderden miljoenen' over voor Le Pain Quotidien. Maar de overnamepoging mislukte en de Belgische keten ging op eigen houtje door.

TAGS

0 Comments