Limburgse food start-up lanceert de vegetarische frikandel

De frikandel – AKA curryworst, lange hamburger enz. – is al jaren lang de nummer één onder de frituursnacks. Een prima begeleider van een puntzakje frieten en best lekker, maar de hedendaagse bewuste consument, zelfs de fervente frituurbezoeker, staat vandaag echter meer dan ooit open voor gezonde en vegetarische alternatieven. De vegetariërs die reeds jaar en dag moeten terugvallen op steeds dezelfde groenten-gebaseerde snacks zoals een loempia, een bamischijf of een kaaskroket, krijgen nu een volwaardige vegetarische frikandel. De ‘Flexitarian Bastards’, de eerste Limburgse food start-up rond flexitarisme, willen deze leemte in het snackaanbod opvullen. En hoe kan je dat beter doen dan met een veggie alternatief voor de nummer één frituursnack? De Vega Frick!

 “De Vega Frick is een gegarandeerd 100% vegetarische frikandel, die evenwel geen enkele concessie doet op het vlak van smaak en textuur. We organiseerden recent een blind tasting voor ervaren frituristen en de resultaten waren verbluffend. Zelfs deze zeer deskundige vakmensen konden qua smaak geen onderscheid maken tussen onze Vega Frick en een klassieke frikandel.

Ondanks de identieke taste & bite is het nieuwe product totaal verschillend van de andere frituursnacks. De Vega Frick is 100% veggie. We zijn er van overtuigd dat we met de combinatie van authentieke smaak, lage caloriewaarde en bijna geen vet een echte ‘climate changer’ in huis hebben. Ter vergelijking: een klassieke frikandel scoort gemiddeld 224 Kcal en 18 gram dierlijk vet terwijl onze Vega Frick niet meer dan 74 Kcal en slechts 0.5 gram plantaardig vet per 100gram op de weegschaal zet. De uitstekende Nutri-Score – B en lichtgroen – bevestigt de uitstekende kwaliteit van ons product”, aldus Steve Bonnyns, mede-oprichter van de Flexitarian Bastards.
De lancering van de Vega Frick is de start van een heel gamma frituursnacks. Op korte termijn volgt ook nog een veggie alternatief voor de traditionele hamburger en populaire Cervela

Steve Bonnyns: “Onze ambities stoppen evenwel niet op de drempel van de frituur. Er is overduidelijk een shift aan de gang naar een meer verantwoord, gezonder en duurzaam eetgedrag. De snel groeiende groep flexitariërs is daarvan het overtuigende bewijs. Flexitariërs zijn geen vegetariërs, maar wel consumenten die heel bewust vegetarische alternatieven inpassen in hun voedingspatroon, zonder daarom de vleesconsumptie volledig op te geven. De marktcijfers tonen aan dat de consumptie van vegetarische producten exponentieel groeit. In de periode tussen 2012 en 2018 steeg die markt volgens het onderzoeksbureau Nielsen met maar liefst 67%. Een op vijf consumenten koopt vandaag heel regelmatig welbewust vegetarische producten. De groei situeert zich vooral in de steden en bij vrouwen. Een onderzoek uitgevoerd door de Wageningen University & Research voorspelt dat tegen 2030 minstens de helft van de restaurantbezoekers naar een menu gebaseerd op groenten zal overgeschakeld zijn. De verklaring voor deze ‘climate change’ hoeven we niet ver te zoeken. Er is een groeiende aandacht voor zowel een betere ecologische voetafdruk, als voor gezondere voeding. Meer en meer mensen kiezen vanuit een nutritioneel oogpunt voor het flexitarisme: minder vlees en meer groenten, vis, peulvruchten en eieren bijvoorbeeld. We zijn er van overtuigd dat deze switch onomkeerbaar is en de markt ingrijpend zal veranderen. Daar willen de Flexitarian Bastards voluit op inzetten met een breed vegetarisch gamma, waaronder broodbeleg en kant-en-klare gerechten, die geen enkele concessie doen op het vlak van de smaak. Heel veel werk op de (snij)plank dus, maar met de gebundelde knowhow en de inzet van de Flexitarian Bastards moet dit lukken!”

Bron: Horeca Platform

TAGS

0 Comments