Nieuw charter moet lokale producten bijkomend duwtje in de rug geven

Handel, horeca en voedingssector ondertekenden recent een charter om lokale producten bijkomend te promoten. Een extra zetje, nadat uit een bevraging bleek dat zo’n 20% van de Vlamingen sinds de coronacrisis bewust voor lokale producten kiest.

 

Lokale producten in de lift

Vlaams minister van Landbouw Hilde Crevits (CD&V) ondertekende samen met 23 partners uit de voedingssector, handel en horeca een charter om lokale voeding te promoten. Lokale producten zitten sinds het uitbreken van de coronacrisis in de lift en met deze actie willen de partners de band tussen boer en burger versterken. Een sterk Vlaams merk moet hiervoor zorgen. Waar in 2014 zo’n 40% van de consumenten het land van herkomst belangrijk vond, is dit percentage ondertussen opgelopen tot 52%. Het feit dat een product lokaal geproduceerd werd wint aan belang tijdens het aankoopproces en ook een biologische oorsprong wordt steeds belangrijker ingeschat, blijkt uit een rondvraag door het kabinet van de minister.

De coronacrisis zet duidelijk aan tot lokaal kopen. Een kans die de minister met beide handen wil grijpen om er extra op in te zetten.

 

Vijf streefdoelen

In het charter is er sprake van vijf streefdoelen. Het “lekker-van-bij-ons label” wordt versterkt, terwijl ook de landbouw- en seizoensproducten extra worden gepromoot. Verder wordt ook het lokale vakmanschap in de kijker gezet en engageren ook handelaars en supermarkten zich om meer streekproducten te gaan aanbieden. Tot slot wil ook de horeca Vlaamse producten en gerechten prominenter op de kaart zetten.

TAGS

0 Comments