NIEUW RAPPORT: Impact Corona op ONDERNEMERS in horeca

Foodservice Alliance peilde in opdracht van DEBIC bij een ruime steekproef van honderden Belgische horeca ondernemers naar de impact van de crisis op hun zaak en op hen als persoon. Welke financiële gevolgen heeft de crisis tot duver met zich meegebracht? En hoe gaan ze nu van hieruit verder? Zullen ze hun concept aanpassen? Hebben ze uberhaupt nog geloof in een succesvolle toekomst? En zeer belangrijk; wie kan hen vandaag écht helpen om er terug bovenop te komen? Het zijn pertinente vragen die gesteld moesten worden. 

 

Conclusie is dat heel veel horecazaken zwaar, onherstelbaar verlies hebben geleden. Wat ze echter niet hebben verloren is moed. 1 op 3 blijft optimistisch als het over de toekomst gaat. Zij denken dat de impact van de coronacrisis op de Belgische horeca binnen een paar maanden voorbij zal zijn. 4% van hen geeft zelfs aan te denken dat dit binnen een paar weken allemaal voorbij zal zijn. Zij zijn misschien wat té optimistisch. 66% van de ondernemers denkt (veel) klanten te zullen verliezen. 

 

TAKEAWAY & DELIVERY AMPER POSITIEF EFFECT

 

Amper 27% deed tijdens de lockdown wat met takeaway of delivery. Dat heeft bijzonder weinig resultaat opgeleverd. Slechts 7% geeft aan erin geslaagd te zijn hiermee een groot deel van het omzetverlies te hebben gecompenseerd. Sterker nog: de zwaarste verliezen tijdens de afgelopen periode van lockdown zijn precies geleden door ondernemers die hebben ingezet op takeaway en delivery. 

 

TOCH DOORZETTEN

Takeaway en delivery bracht voor vele horecazaken niet de oplossing waar ze op hadden gehoopt. Toch zijn veel ondernemers niet van plan om de investeringen die ze gemaakt hebben (software, verpakking, etc.) aan de kant te schuiven zodra de horeca terug open mag. De helft geeft aan na de lockdown nog gerechten te gaan aanbieden die consumenten kunnen afhalen. Nog eens 18% geeft aan de combinatie afhalen en laten leveren te willen blijven aanbieden.

 

HERTEKENING BUSINESS

Horeca ondernemers zijn de voorbije weken hard aan de slag gegaan om hun zaak aan te passen aan de maatregelen die worden opgelegd om terug te mogen openen. De coronacrisis heeft ondernemers gedwongen om hun business te herbekijken. Niet enkel naar personeel en service, ook het aanbod wordt aan een kritische blik onderworpen. Veel ondernemers voeren sterke wijzigingen door in hun menukaart. Vooral de downsizing in keuze zal sterk voelbaar zijn. 44% van de ondernemers geeft aan ook meer met lokale, seizoensgebonden, streekproducten te willen gaan werken. 1 op 3 ondernemers wil gezondere producten op de kaart. Ook biologische of duurzame producten zijn van ondergeschikt belang voor horeca ondernemers tegenover het aspect lokaal. Slechts 17% van de horeca ondernemers geeft aan in de toekomst op zoek te gaan naar producten die inspelen op de toenemende vraag naar biologisch en duurzaamheid.

 

DOORBRAAK CONVENIENCE IN DE KEUKEN?

1 op 4 ondernemers geeft aan genoodzaakt te zijn meer op zoek te gaan naar meer convenienceproducten om zo minder personeel te moeten inzetten. Andere optie om kosten te cutten is de prijsdruk op te voeren aan de aankoopkant. 1 op 4 ondernemers geeft aan te gaan zoeken naar producten in promotie of goedkopere producten. Overschakelen op huismerken van de grossier om kosten te drukken is amper bij 10% van de ondernemers een te overwegen optie.

 

AMPER GESTEUND

Bijzonder triest te vernemen is dat ondernemers zich de afgelopen maanden amper gesteund hebben gevoeld. En al zeker niet door hun grossier of door fabrikanten en toeleveranciers. Het uitblijven van inspirerende, motiverende communicatie vonden ze bijzonder teleurtstellend! Daar hebben grossiers en fabrikanten duidelijk kansen laten liggen. Net nu hadden bedrijven de relatie met hun klanten kunnen versterken. Precies door er met meer te zijn dan alleen ‘producten’. 

BEDRIJVEN DIE LID ZIJN VAN HET KENNISNETWERK VAN FOODSERVICE ALLIANCE KUNNEN HET RAPPORT GRATIS DOWNLOADEN IN DE ZONE 'INSIGHTS' VAN DEZE WEBSITE.

BEDRIJVEN DIE NOG GEEN LID ZIJN, MAAR INTERESSE HEBBEN IN DIT RAPPORT KUNNEN CONTACT OPNEMEN MET FOODSERVICE ALLIANCE: info@foodservicealliance.be

TAGS

0 Comments