Nieuwe focus bij Panos: marktleider zet in op belangrijke foodtrend via volledig nieuw gamma van kwalitatieve koffie en warme dranken

Panos pakt uit met een nieuw breed aanbod van kwaliteitskoffie, warme chocolademelk en thee. Deze switch op vlak van warme dranken past in de ambitie van de marktleider om haar klanten doorheen de dag fijne feelgoodmomenten met koffie te verschaffen.

Vanaf 20 mei 2019 kunnen klanten in 87 Panos City-winkels terecht voor kwaliteitskoffie en een selectie van warme dranken. Deze winkels beschikken over gloednieuwe apparatuur en een nieuwe menukaart die varieert van klassieke zwarte koffie, tot verwenkoffies met karamel, latte met chocolade, een originele warme chocolademelk (met Belgische witte chocolade en cuberdons) en ten slotte ook thee. Deze koffierecepten worden allemaal bereid met kwaliteitsvolle ingrediënten, waaronder een nieuwe unieke Panos-koffieblend. In de 13 andere Panos City-winkels worden de klassieke koffies (espresso, lungo, deca, cappuccino, latte macchiato) vanaf 20 mei ook bereid met deze blend.

Panos blijft natuurlijk de referentie voor belegde broodjes, zoete bakkerijproducten en warme snacks in België, maar voegt dankzij deze lancering een extra, belangrijke dimensie aan het bestaande aanbod toe.

Panos wil zich dus in de markt zetten als meer dan enkel een verkooppunt waar klanten een lekker broodje kopen, maar ook als een fijne plaats waar je alleen of samen met vrienden quality time kan hebben onder het nuttigen van een heerlijke kop koffie. Panos heeft daarom al verschillende winkels omgebouwd volgens het vernieuwde concept van de Panos City-winkels, zoals in de flagshipstore op de Meir. Daarbij is er aandacht voor een gezellig interieur en voldoende zithoeken. 

Ook het aanbod van kwalitatieve foodproducten bezorgt de klanten een fijne beleving die perfect past bij dit concept en de nieuwe kaart voor warme dranken. Zo is er niet alleen heerlijke viennoiserie en patisserie, maar werd het assortiment ook uitgebreid met verwencroissants met een topping van: cuberdon, speculoos, Oreo of chocoladeschilfers. Ook de meer exclusieve, seizoensgebonden foodie-broodjes (gelanceerd in juni 2018) passen perfect bij de ambitie om smaakvolle feelgoodmomenten aan klanten van Panos te verschaffen. Uiteraard zijn alle warme dranken ook beschikbaar voor on-the-go-consumptie.

 

Aan deze strategische switch ging een voorbereidend traject vooraf dat ruim twee jaar heeft geduurd. Zowel de franchisewinkels als de zaken in eigen beheer hebben een grondige make-over gekregen in functie van de nieuwe drankenkaart. Momenteel is deze beschikbaar in 87 Panos City-Winkels, daar komen in 2019 nog eens 5 zaken bij nadat deze gerenoveerd zijn. 

 

De unieke Panos-koffieblend is samengesteld uit 100% arabicabonen die afkomstig zijn uit Latijns-Amerika. De Panos-koffie heeft hierdoor een zachte, aromatische smaak die perfect is afgestemd op de smaakvoorkeur van de Belgen. Er is bovendien ook bewust gekozen voor koffie die Fairtrade gecertificeerd is. Dankzij het gebruik van de nieuwe blend zorgt Panos voor een verbeterde smaak bij de klassieke recepten (espresso, lungo, deca, cappuccino, latte macchiato). Tegelijk wordt de kaart met warme dranken ook flink uitgebreid met verrassende recepten voor originele verwenkoffies zoals de Marshmallatte, Caramellatte en Choco-coco, en heerlijke bereidingen met chocolade zoals de Curieuzeneuze.  

In het verleden waren koffierecepten met melk (cappuccino, latte macchiato) goed voor ongeveer een derde van de verkochte koffies bij Panos. “Maar ongeveer de helft van de Belgen drinkt graag een koffie met melk of een plantaardig alternatief voor melk. Er zit nog een mooie groeimarge op de verkoop van koffie en warme dranken. Door de lancering van onze volledig nieuwe menukaart verwachten we een flinke groei van 30 % in de verkoop van deze productcategorie in drie jaar tijd”, zegt Karl Selleslags. 

Die groei zal er mede komen doordat Panos met zijn verwenkoffies ook mikt op een volledig nieuw doelpubliek van Coffee Lovers (liefst 55% van de Belgen). Zij vinden kwaliteit en verrassende smaken die zorgen voor een kleine portie verwennerij belangrijk. “Maar ook onze bestaande klant, de meer klassieke koffiedrinker, willen we nog meer gaan overtuigen. Deze groep kiest veelal voor zwarte koffie. Door het feit dat we de smaakkwaliteit van al onze koffierecepten vandaag verhogen, kan ook deze doelgroep verder groeien”, aldus Selleslags. 

Panos gebruikt voor de koffies met melkbereidingen Belgische weidemelk. De Belgische chocolade die in de bereidingen gebruikt wordt heeft een UTZ-accreditatie. De eigen Panos-koffiebonen zijn Fairtrade gecertificeerd. En voor de thee kiest Panos voor een partner die beschikt over het Rainforest Alliance label.

Bron: Panos

TAGS

0 Comments