PANOS SCOORT MET NIEUWE, KWALITATIEVE KOFFIE- EN WARME DRANKENKAART

Panos lanceerde eind mei een volledig nieuw gamma van kwalitatieve warme dranken in zijn City-winkels: innoverende koffierecepten op basis van een eigen Panos koffieblend, ter plaatse gemaakte warme chocolademelk en een origineel thee-aanbod. Amper vier maanden na de introductie van de nieuwe drankenkaart realiseert Panos al een omzetgroei in deze productcategorie van 22%.  
Aan dit belangrijk strategisch koffie- en warme dranken-project is een uitgebreide studie naar de markt, trends, doelgroepen, recepten, leveranciers voorafgegaan. Dankzij deze sterke totaalaanpak kan Panos op korte termijn al mooie resultaten optekenen. 

“De verwachting is om in drie jaar tijd 30% omzetgroei te behalen. Uit de eerste cijfers kunnen we concluderen dat we in de goede richting gaan om deze beoogde doelstelling te halen. De omzet uit warme dranken is nu al met 22% gestegen. We weten dat mensen nog meer warme dranken consumeren in de koude maanden, dus nu de herfst start en de winter eraan komt kunnen we de huidige groei nog sterker maximaliseren”, zegt managing director Karl Selleslags. “Het uitgebreide aanbod van koffiebereidingen met melk scoort zeer goed en met onze verwenkoffies trekken we een nieuw, jong doelpubliek aan.” 
Panos zet als marktleider in de foodsector niet alleen in op foodtrends en de lancering van nieuwe producten. “We willen in de breedtste zin weten hoe Belgen graag hun koffie drinken en welk gevoel ze daarbij hebben. Want we maken bij Panos niet alleen een prioriteit van kwalitatieve koffie maar ook van een aangename totaalbeleving.”, aldus Selleslags.
Enquête: hoe drinken Belgen koffie?

Daarom peilde Panos afgelopen zomer via een uitgebreide koffie-enquête bij 3.536 respondenten naar hoe, waar en wanneer Belgen koffiedrinken. Het opzetten en uitsturen van deze grote koffie-enquête ligt in de lijn met andere surveys, zoals de Panos-ontbijtenquête, en is een belangrijk onderdeel van de strategie van het bedrijf.
De grote koffie-enquête legt heel wat interessante verschillen bloot tussen mannen en vrouwen, en jongeren en ouderen. Waardevolle consumenteninzichten waarmee Panos verder aan de slag wil gaan. Zo blijkt bijvoorbeeld dat amper 18% van de respondenten zelden of nooit een koffie on-the-go of in de horeca drinkt. “Dit betekent dat er nog een mooie groeimarge is voor Panos”, zegt Karl Selleslags. 

Een andere belangrijke conclusie uit de enquête is dat koffie bij mensen zorgt voor belangrijke ontspanningsmomenten en goede gesprekken. 
Andere resultaten zijn onder meer:
•    50+’ers zijn de grootste koffiedrinkers
•    Jongeren drinken het liefst een verwenkoffie of een koffierecept met melk
•    Mannen drinken vaker veel koffie (minstens 5 tassen per dag) dan vrouwen
•    Mannen drinken veel vaker zwarte koffie (68%) dan vrouwen (46%)
•    Praten met elkaar (34%) is de favoriete bezigheid tijdens het koffiedrinken (12%: scrolt op zijn smartphone)
•    40% drinkt koffie om wakker te worden, 18% voor meer concentratie
•    10% van de Belgen koopt minstens eenmaal per dag koffie buitenshuis
•    Slechts 18% drinkt zelden of nooit koffie buitenshuis (horeca, on-the-go) 
•    We willen meer betalen voor een kwaliteitsvolle koffie die door een professionele barista gezet word

 

BRON: PB Talkingbirds
 

TAGS

0 Comments