Peulvruchten: hype en trend

Zondag 10 februari was het de eerste Wereld Peulvruchten Dag. Tal van experts, organisaties en Chefs vragen op die dag aandacht voor het enorme potentieel van peulvruchten om een groeiende wereldbevolking op een duurzame wijze te voeden. In België is de consumptie van peulvruchten nog eerder bescheiden, maar de opmars is ingezet.

“Peulen hebben alles in huis om een heldenrol te spelen in ons voedselsysteem”, zegt Joris Aertsens van Rikolto (het vroegere Vredeseilanden). “Ze passen perfect binnen de verschuiving die we als samenleving moeten maken van dierlijke naar meer gevarieerde bronnen van eiwitten, met name naar een verschuiving naar een dieet met meer plantaardige eiwitten”.

In het dieet van de Belg spelen peulvruchten vandaag nog geen grote rol. Maar de trend is wel stijgend – we mogen zelfs spreken van een doorbraak. En niet alleen bij vegetariërs

Doorbraak in België?

Casibeans, een Belgisch voedingsbedrijf gespecialiseerd in peulvruchtenteelt en leverancier aan de industrie, ziet de vraag ook in ons land toenemen. “Met name Rode bonen, Linzen en Kikkererwten zitten in de lift omdat steeds meer mensen flexitariër zijn en zoeken naar alternatieven voor vlees.”, aldus Caroline Suy, General Manager van Casibeans. 

Innovatieve bedrijven

“De groei wordt gerealiseerd door zowel traditionele klanten die peulvruchten vermarkten in glas, blik of droog verpakking, maar ook door innovatieve voedingsbedrijven die ze als basis nemen voor vegetarische hamburgers, chips, pasta of andere gezonde lekkernijen, aldus Bram Van Looveren, Business Development Manager bij Casibeans. 

De rol van NGO’s

NGO’s als Rikolto versnellen dit proces naar een meer duurzame consumptie van eiwitten – en dat duwtje hebben vele consumenten in België nog nodig om af te wijken van hun traditionele gewoonten. “Zo bracht Rikolto tijdens 1 van hun projecten - Voedsel voor de Toekomst - een panel van jongeren samen met de productontwikkelaars van Colruyt Group om een nieuwe pizza te creëren met een bodem op basis van kikkererwten. Vandaag worden die verkocht in Bio Planet.”

Hype én trend

Hype of trend? “Een hype én trend”, legt Bram Van Looveren uit. “Ga er van uit dat we binnen vijf jaar dubbel zo veel peulvruchten eten. Is dat veel? Zelfs bij een verdubbeling blijft het een ‘peulschil’ vergeleken met de hoeveelheid vlees dat we consumeren. “Stap per stap bewegen we in de juiste richting”. De huidige hype rond peulvruchten helpt om de consumptie te boosten op korte termijn. Het duurzame en gezonde karakter gecombineerd met de lekkere smaak en relatief lage kost voor peulvruchten zijn het sterke fundament voor meer peulvruchten in ons voedingspatroon op lange termijn.

Opportuniteit voor boeren in ontwikkelingslanden

Naast lokale projecten in België, werken Rikolto en Casibeans ook samen in Tanzania om de lokale teelt van peulvruchten te ontwikkelen. “Het is een werk van lange adem, maar de teelt van Kidney bonen biedt mooie opportuniteiten aan de boeren”, zegt Joris Aertsens. “Je kan ze telen op een arme bodem en tegelijk verbetert de teelt de bodem omdat peulvruchten stikstof uit de lucht daarin vastleggen.”

 

Bron: VTMfood

TAGS

0 Comments