Spookkeukens aan een stevige opmars bezig

Spookkeukens of ‘dark kitchens’ zijn al lang geen trend meer. Deze virtuele restaurants duiken in meer en meer grootsteden op. Via Deliveroo of UberEats bestel je er een afhaalmaaltijd, bij een restaurant dat vaak meerdere merken onder één dak huisvest. Bovendien gaat het niet om een ‘klassiek’ restaurant, want de keuken(s) draaien enkel op afhaal: een tafeltje reserveren is niet mogelijk.

Casper, Curry Club en Bertha zijn maar drie voorbeelden van zo’n spookkeukens. Het gaat om restaurants die enkel bestaan als merk en hun gerechten via (vaak meerdere delivery services) aanbieden. Vergeet het gezellige restaurant met bediening en denk aan anonieme keukens waar enkel koks aan het werk zijn.

 

Een waaier aan keukens onder één dak

 

Dat corona deze dienstverleners een stevig duwtje in de rug heeft gegeven staat buiten kijf. Ook het iets oudere publiek heeft nu immers de weg naar delivery gevonden. Het ruime aanbod van deze keukens is een stevige troef. Alleen al bij Casper groepeert men tien verschillende keukens. Van de Aziatische gerechten van Tuk Tuk over de Belgische klassiekers tot Bertha tot de gezonde gerechten van Pascale Naessens. Elk gezinslid kan op deze manier zijn/haar favoriete gerecht bestellen, want de gerechten worden in dezelfde keuken bereid. In de praktijk gebeurt heel wat van de mise-en-place vooraf en wordt er gekozen voor gerechten die niet meer dan 3 of 4 handelingen vereisen. Op deze manier kunnen ook tijdens de drukste periodes de gerechten binnen een redelijk tijdsbestek uitgeleverd worden.

 

Afhaal zit in de lift

 

Afhaal wordt steeds populairder, blijkt uit de cijfers. De voorbije maanden werden er minstens 36% meer afhaalmaaltijden besteld. Corona speelt hier een rol, maar kenners voorspellen dat spookkeukens blijven. “Er zijn heel wat voordelen aan verbonden, want het enige wat je nodig hebt is een professionele keuken, terwijl heel wat andere kosten wegvallen en een A-locatie niet nodig is. Bovendien is de foodcost vaak beperkt omdat de zaakvoerders zich richten op gourmet fastfood”, geeft culinair expert Willem Asaert aan.

 

Co-cooking spaces boomen

 

Niet enkel spookkeukens zitten in de lift, ook co-cooking spaces boomen. Deze keukens vindt men in omgebouwde garages en hangers en tellen meerdere keukens in één ruimte. Kumo Kitchens in Elsene is een voorbeeld van. Deze locatie telt 4 keukens waar horecaondernemers beroep op kunnen doen. De voorraadruimte, koelcellen en afwasruimte kunnen gedeeld worden, wat de kosten drukt. Bovendien kunnen de ondernemers elkaar een handje helpen wanneer nodig. De winstmarges zijn echter niet veel hoger dan bij een klassiek restaurant. De huurprijs vormt vaak een stevige brok en er moet ook een fikse commissie afgestaan worden aan de bezorgplatformen. Deze loopt vaak op tot 30% van de bezorgprijs.

 

Restaurants behouden unieke positie

 

Vormen spookkeukens post-corona een concurrent voor de restaurants? Kenners zijn er van overtuigd van niet, want restaurants bieden een unieke beleving en sfeer. Vaak is ook de menukaart anders, complexere gerechten lenen zich meer tot deze setting. De kant-en-klaar maaltijden van de supermarkten hebben er wel een te duchten tegenstander bij, maar een echte restaurantervaring is onvervangbaar.

TAGS

0 Comments