Trends en toekomst van craftbier: alcoholvrij en onderscheidend

De craftbierrevolutie is in volle gang. Maar voordat we hier waren, en voordat ‘craftbier’ überhaupt bestond, heeft het al twee revoluties doorgemaakt, betoogt onderzoeker en econoom Jo Swinnen. De hoogleraar van de Universiteit en schrijver van diverse boeken over bier. Kijkt terug én blikt vooruit. Over alcoholvrij, terroir en marihuana.

Om de toekomst van bier te voorspellen, gaat Johan Swinnen, onder meer econoom, onderzoeker en hoogleraar aan de Universiteit van Leuven, terug naar de revoluties die het doorgemaakt heeft. ‘We kennen de craftbier-revolutie, daar zitten we immers middenin. Maar voordat we dit punt bereikten hadden er al twee revoluties plaatsgevonden.’

Voor de eerste revolutie verwijst Swinnen naar de Middeleeuwen. ‘Toen deed hop zijn intrede. Voorheen was dat onbekend.’ En het gebruik van hop was op meerdere manieren van waarde voor bier. ‘Enerzijds zorgde het bitter in de smaak voor een goede balans ten opzichte van het zoet van de mout. Aan de andere kant werd bier beter houdbaar dankzij de conserverende eigenschappen van hop.’

De tweede vond plaats tijdens de Industriële Revolutie. De stoommachine en koelingen deden hun intrede, glazen flessen verschenen op het toneel én Louis Pasteur bracht de werking van gist in kaart bracht. ‘Dit alles zorgde voor een verbeterde consistentie in de kwaliteit van bier, transport werd massaler en de productie ging plaatsvinden op grote schaal.’

De derde revolutie is de craftbier-revolutie. De ‘counter-revolutie’ zoals Swinnen hem ook omschrijft. ‘Lokaler, maar ook globaler. Globaal omdat het op wereldwijd plaatsvindt, lokaal omdat dat begrip één van de kenmerken van een crafbrouwer is. Een kleine brouwerij met wortels in de nabije samenleving.

De overige kenmerken van wat een craftbrouwer precies is, verschillen per land. Swinnen, die meerdere boeken over bier schreef, daarover: ‘Wij dachten eerst met de makkelijkste vraag te beginnen: wat is craftbier precies? Maar dat bleek uiteindelijk de moeilijkste vraag te zijn om te beantwoorden.’
Daarom onderscheid Swinnen in zijn boek Economic Perspective on Craft Beer, vier categorieën:

  • Real Craft: de kleine, onafhankelijke brouwerijen
  • Craft Style: de craftbieren, gebrouwen door niet-craftbrouwers
  • Big Craft: craftbierbrouwerijen die enorm gegroeid zijn en niet meer onder de noemer klein vallen
  • Ex-Craft: voormalige craftbierbrouwerijen die overgenomen zijn door een grote partij.

Voor de nabije toekomst ziet Swinnen drie trends. Ten eerste zijn daar de marihuana-geïnfuseerde bieren. In de VS een opkomende trend. De Californische brouwerij Lagunitas stond al langer bekend als fan van marihuana, al dan niet in bier. Maar ook bierreus Molson Coors gaat die kant op, als reactie op de dalende bierverkoop.

Een tweede trend die Swinnen ziet heeft alles te doen met de manier waarop bier zich kan en zal moeten onderscheiden. Het aanbod groeit dermate gestaag, dat onderscheiden op smaak en/of stijl steeds moeilijker wordt. ‘Terroir’ is een nieuwe manier voor brouwerijen om zich te onderscheiden. Zoals Champagne en Bordeaux dat in de wijnwereld doen.

De derde trend is al langere tijd het meest zichtbaar: de opmars van alcoholvrij. Tijdens een presentatie van Heineken in december van het vorig jaar bevestigde marktonderzoeker Alex Baverstock van onderzoeksbureau Ipsos deze stelling al. Er wordt ieder jaar minder alcohol gedronken. ‘Nu is 43 procent van de wereldbevolking nog alcoholdrinker. In 2020 is dat 41,7 procent.’

Heineken heeft daar met haar Heineken 0.0 al een grote slag geslagen, maar ook die andere, nog veel grotere, bierreus AB InBev, bevestigt de visie van Jo Winnen. Acht procent van haar wereldwijde bierproductie is nu alcoholvrij. Dat moet in 2025 20 procent zijn, ofwel een vijfde van de totale bierproductie wereldwijd.

 

Bron: Misset Horeca

TAGS

0 Comments