UNILEVER FOODSOLUTIONS LANCEERT THE VEGETARIAN BUTCHER

The word is out! The Vegetarian Butcher is nu ook beschikbaar voor de Belgische markt. Unilever opent zo duidelijk het jaar met een grote en spannende productlancering. België zou er klaar voor moeten zijn. Maar liefst 42% van de consumenten geeft volgens Unilever aan open te staan voor plantaardige vleesvervangers. Het nieuwe vleesch is volgens hen binnenkort op elke menukaart te verkrijgen.

 

Vleesch bedoeld voor echte meatlovers

The Vegetarian Butcher is opgericht door Jaap Korteweg en zag het daglicht al in 2010. Toeval of niet, maar dat gebeurde nota bene op World Animal Day. Jaap, zelf fervent vleesliefhebber, had een duidelijke missie. Hij zou producten maken van groenten en proteïnen die er net zo uit zagen als, smaakten als, en dezelfde textuur hadden als vlees. Ten minste zoals we dat tot op vandaag kenden. Hij zou de grootste vegetarische slager ter wereld worden. Meat lovers willen volgens hem namelijk helemaal geen burger van biet of quinoa, die willen gewoon vlees. 

Jaap kon het weten. Opgegroeid in Nederland tussen het vee, maakte hij eind jaren 90 een verrassende en radicale keuze na de varkenspest: hij zou vegetariër worden. Hij ging in zee met de universiteit van Wageningen, die wereldwijd geroemd worden omwille van hun R&D activiteiten in de voedingsindustrie. Samen ontwikkelden ze een methode die nog een fractie van de grondstoffen vereiste om vlees te maken: puur plantaardig en vooral duurzamer voor het milieu. 

Het groeiende succes van deze alternatieven voor vlees en ‘The Vegetarian Butcher’ in het bijzonder, ontging grote bedrijven niet. Unilever nam het dan ook in 2018 over. Een pluim voor Unilever, want die timing toont hoe ze de vinger aan de pols houden wat deze markt en trends betreft. 2019 was niet toevallig hét jaar waarin de toekomst van de voedingsindustrie meer dan ooit een thema werd, zowel in Belgie, als internationaal met o.a. de fenomenale beursgang van Beyond Meat. Een goed jaar na de overname, eind 2019, maakte Unilever een Europese deal met Burger King en zo is het goed op weg om te innoveren daar waar het telt: bij het huidige gedrag van de consument . De plantaardige Rebel-burger zou in 2500 van de Europese outlets van Burger King komen te liggen. 

 

Een steeds groeiende honger naar alternatieven-

Er is weinig reden om te denken dat de groei zal vertragen. Gedurende het afgelopen decennium groeide het aanbod èn aandeel van vleesalternatieven. Nieuwe bedrijven met alternatieven voor vis, vlees, gelatine, bitterballen, … schieten als paddenstoelen uit de grond. Ja, sommigen zullen falen, anderen doorbreken, maar hoe dan ook is er een algemeen groeiende bewustwording van de zware voetafdruk die de voedingsindustrie draagt. Statista’s laatste cijfers tonen dat tussen 2018 en 2025, de markt voor de vleesalternatieven maal drie gaat tot ongeveer zo’n 30 miljard euro wereldwijd. 

 

Meer Flexitariërs dan veganisten

Het aantal Belgische consumenten dat de afgelopen jaren van zijn dagelijkse portie vis of vlees af stapte, steeg van 5% tot bijna 10% vandaag. Het past in een gezonder en duurzamer dieet, zonder in extremen te hoeven vallen. Jaap verwoorde het ooit in een interview als volgt: “ Niemand hoeft de wereld op zijn ééntje te redden, maar als iedereen af en toe een kleine effort wil doen, zullen we er allemaal van profiteren.”

 

Wil je meer weten over de 4 producten die Unilever in Belgie lanceert?

Neem dan een kijkje op www.ufs.com/thevegetarianbutcher om hun ‘4 bad boys’ te ontdekken.  

 

 

TAGS

0 Comments