Unilever zet zwaar in op plantaardig

Minstens 1 miljard euro omzet met plantaardige alternatieven voor vlees en zuivel, dat is de ambitieuze doelstelling die Unilever zich binnen de 7 jaar oplegt. Het bedrijf zet daarmee in op de potentiële groei van deze markt.

 

Nieuwe ‘Future Foods’ strategie

In de nieuwe ‘Future Foods’ strategie ligt de focus op klimaat en gezondheid. De switch naar plantaardig vormt daarbij een belangrijke pijler. Vandaag de dag haalt het bedrijf om en bij de 200 miljoen euro uit dit segment met vegan producten van de Vegetarische Slager, de vegan Magnum of de plantaardige mayonaise van Hellmann’s. Het potentieel is echter veel groter.

 

De plantaardige markt staat immers nog in de kinderschoenen. Amper 5% van de totale markt in de ontwikkelde wereld wordt ingepalmd door plantaardige alternatieven voor vlees en zuivel. Het potentieel lijkt echter rond de 50% te liggen. Hoewel de concurrentie pittig is, gelooft Unilever dat ze ook in deze markt potten kan breken. Een belangrijk contract met de Vegetarische Slager, die voortaan te vinden is in de Europese vestigingen van Burger King, lijkt dit te bevestigen.

 

Groeien op eigen kracht

Hoewel overnames niet uitgesloten worden, rekent Unilever toch op een aanzienlijke autonome groei in het plantaardige marktsegment. Vleesvervangers, melkvrije ijsjes en plantaardige mayonaise vormen daarbij de speerpunten. Vooral soja en algen zullen in de toekomst steeds belangrijker worden binnen het concern.

 

Bijgestelde klimaatambities

 

Naast de ambities op het vlak van plantaardige producties werden ook de klimaatambities bijgesteld. Zo wil Unilever de voedselverspilling tegen 2025 halveren en wil het bedrijf de ontbossing in de bevoorradingsketen tegen 2023 met nieuwe maatregelen aanpakken. Verder daalt ook het suiker- en zoutgehalte in de producten verder en worden sommige porties verkleind.

TAGS

0 Comments