VERSAFDELING: WAAR ZIJN ONZE GOEDE VOORNEMENS?

Om het Verscongres op 28 februari 2019 voor te bereiden, vindt u hier alvast enkele gegevens, helemaal vers geleverd door de VLAM. De feesten zijn achter de rug en dat betekent tijd voor goed voornemens. Sporten, gezond eten, meer groente en fruit op het menu… Mooi, maar houden we ons wel aan onze beloften? Het antwoord blijkt genuanceerd, vernemen we bij VLAM.

Eten wij nu echt wel meer groenten en fruit? Het tegendeel blijkt waar. In de eerste helft van vorig jaar kochten we pro capita 2 procent minder verse groenten volgens GfK. Binnen de top 10 scoorden enkel paprika (+5%) en prei (+4%) beter dan het jaar voordien. Eens te meer prijkt op nummer 1 tomaat gevolgd door wortel. Dat succes is te danken aan het gevarieerde aanbod, in alle maten, vormen en kleuren en aan de veelzijdigheid. Tomaat past net zo goed bij een slaatje als op de boterham, bij pasta of een ovenschotel. Kerstomaatjes vormen een prima tussendoortje en ogen ook mooi bij het aperitief. Tomaat is bijgevolg een evidente keuze, het hele jaar door. En de prijs vormt alvast geen drempel.

We worden voortdurend aangespoord om meer groenten te eten de hele dag door. Maar we vinden dat groenten horen bij de – warme – hoofdmaaltijd. Toch zijn er legio mogelijkheden om groenten aan te bieden in soep, slaatjes, quiche enz. en het vergt niet echt veel werk. Je vindt groenten in gepaste formaten als tussendoortje. Denk aan de minikomkommers, -bloemkolen of –tomaten. Groenten bij het ontbijt is een ver-van-ons-bedshow hoewel er heel wat argumenten pro zijn aan te voeren. De retailer kan ons alvast motiveren. Zo kun je bijvoorbeeld inspireren met handige verse groentenpakketten, met voorgesneden groenten, met makkelijke recepten. Het groenten- en fruitschap is het visitekaartje van de winkel, hier maak je echt het verschil. Een vakkundig opgebouwd versschap geeft een goed gevoel en vertrouwen.

Hier volgen enkele tips voor de retailer. Voorzie het hele jaar door voldoende variatie en hou de prijs in de gaten. Creëer een marktgevoel. Zorg voor kleur in het schap. Speel in op verschillende zintuigen en nodig uit om te proeven. Voorzie duidelijke productinformatie. Combineer producten die bij elkaar horen. Focus op de seizoenen en vestig de aandacht op een groente tijdens het oogstseizoen. Schakel je winkelpersoneel in als ambassadeur. En zorg voor voldoende opleiding zodat zij de klant kunnen adviseren.

We kijken sinds jaar en dag vooral naar versheid, smaak, kwaliteit, houdbaarheid, prijs en geur. Daarnaast heeft de Vlaming steeds meer oog voor lokale productie. 99 procent van de Vlamingen verkiest groenten van lokale – of Belgische - origine. De retailer kan erop inspelen in zijn communicatie of promoties. Focus op de lokale of Belgische oorsprong, op de stabiele kwaliteit en duurzaamheid.

Nieuwe winkelformules met de focus op beleving zoals Delhaize Fresh Atelier en grensvervaging tussen de klassieke winkel, food service en horeca. Meer duurzaamheid. Denk daarbij aan aandacht voor de seizoenen, voor lokale leveranciers, voor vakmanschap en authenticiteit. Ook duiken allerhande initiatieven op om voedselverspilling te beperken. 

We kochten in de eerste helft van vorig jaar 46 kg vers fruit pro capita, goed voor 126 euro. Het volume pro capita daalde met 3 procent. Appel's, met name Jonagold, bleven de koploper maar gaven terrein prijs aan peren, bananen, mandarijnen en druiven. Pink Lady, Golden Braeburn, Gala en Kanzi zaten in de lift. Dat geldt ook voor de – duurdere – blauwe bosbes en framboos. Op het perenfront lieten de Doyenné en Durondeau het afweten. Nog een opvallende daler was de kiwi. Ook hier valt het op dat Vlamingen, waar mogelijk, fruit van lokale origine verkiezen. Maar uiteraard bevat de fruitmand ook veel exotische vruchten die hier niet worden geteeld.

De nieuwe online campagne ‘Sneakers are the new vegetables’ wil millennials in ons land en in Duitsland meer groenten leren eten de hele dag door.

De boodschap? Groenten zijn lekker, leuk, makkelijk en passen bij een gezonde levensstijl. De campagne start dit voorjaar en loopt 3 jaar lang. Er zullen geregeld video’s en recepten rond verschillende eetmomenten circuleren online.

Flandria pakt uit met nieuwe radiospotjes voor prei, witloof en komkommer naast de bestaande commercials voor tomaat en sla. Verder plant LAVA acties bij verschillende retailers. Daarnaast organiseert VLAM ook productspecifieke acties, onder meer rond witloof in het najaar.

Er komt een nieuwe campagne bij de start van het aardbei- en bessenseizoen in juni en appelen en peren in het najaar. Hier ligt de nadruk op de herkomst van het brede fruitassortiment.

TAGS

0 Comments