Winkelgedrag gewijzigd door Covid-19

Duurzame retailers en merken zijn relevanter dan ooit. Ze verhogen de veerkracht van mensen en spelen in op een nieuw bewustzijn. Het virus heeft ons shoppinggedrag misschien wel permanent gewijzigd.

 

Impact van duurzaamheid is een gamechanger

 

De voorkeuren op het vlak van shopping, zijn alvast drastisch gewijzigd. “De impact van duurzaamheid is gigantisch en een echte gamechanger”, geven onderzoekers Sonja van den Berg (Nielsen Benelux) en Wim Buedts (Burat) aan. Dit blijkt uit een onderzoek in België en Nederland naar de impact van de coronacrisis op de retailers en FMCG-merken.

 

Het onbehagen blijkt bij de ondervraagden alvast groot. “Vooral jonge mensen worden geïnfecteerd met onzekerheid, angst, pessimisme en bezorgdheid. Er is behoefte aan duidelijkheid en realisme. Ze zoeken dan ook bescherming in groep om met corona om te gaan. Oudere mensen maken zich dan weer meer zorgen over hun levenskwaliteit en hun nabije omgeving.”

 

40% van de shoppers wijzigt gedrag

 

De impact op het shoppinggedrag? Daar werd de Market Dynamic Index (MDI) voor ontwikkeld. Deze index drukt het aantal mensen uit die effectief het winkelgedrag wil aanpassen als gevolg van initiatieven van merken of retailers. Uit deze formule en index blijkt duidelijk: bij net geen 40% van de shoppende populatie is een verandering van gedrag en voorkeur merkbaar.”

 

Lokaal scoort

 

De triggers om van merk te veranderen? Lokale productie, kleinschaligheid, bio/eco en sociale verantwoordelijkheid zijn de belangrijkste redenen. Voor retailers zijn lokale producten, sociale verantwoordelijkheid en zorg om het milieu het belangrijkst. “Duurzame thema’s zetten de verandering in gang, dit zowel voor merken als voor retailers. Prijs, kwaliteit of innovatie hebben merkelijk minder impact. De resultaten gelden voor beide landen, al is de tendens in Nederland sterker.”

 

Uit andere cijfers blijkt dat merken als Ecover en Alpro in Nederland hoge toppen scheren, terwijl klassieke merken achter blijven. Ook in België geldt dit. Vedett, Spa, Ecover en Joyvalle scoren hier sterk. Lokale merken doen het goed. Consumenten  kiezen voor lokale merken die duurzaamheid omarmen. De enige multinational die stand houdt is Danone.

 

Duurzaamheid vertalen in concrete acties

 

Bij de retailers scoren in België Bio-Planet en Colruyt sterk, terwijl ook de kleine buurtwinkel gewaardeerd wordt. Het hogere prijskaartje van bijvoorbeeld een Bio-Planet blijkt geen struikelblok. In Nederland staat Ekoplaza op één en doet ook Picnic het opvallend goed. Plus, een keten die er in slaagt om duurzaamheid in concrete acties te vertalen, is een andere winnaar, terwijl Albert Heijn, ondanks beloftes, maar een middenmotor is.

 

Begin 2021 wordt het onderzoek alvast herhaald om te kijken of de inzichten overeind blijven.

TAGS

0 Comments