WINNAAR VAN DE SUPERGAZELLEN: TRENDY FOODS

In de loop van 20 jaar is Trendy Foods uitgegroeid tot een belangrijke speler in de distributie in België en het Groothertogdom, met een steeds uitgebreider gamma aan producten. GUY VAN DEN NOORTGATE

 

Trendy Foods is een alerte vijftiger. In 1970 richtten zes onafhankelijke groothandelaars in zoetwaren en dranken uit de streek van Verviers de firma Specaly op (die in 2003 haar naam veranderde). Het doel was om een grotere koopkracht te hebben bij de fabrikanten," herinnert Francis Plunus zich, die nu samen met Guido Bergmans het bedrijf leidt. Wij hebben ons aanvankelijk ontwikkeld in de Luikse regio door te leveren aan bakkerijen, boekhandels, kleine kruidenierszaken, enz. Vervolgens hebben wij ons distributiegebied geleidelijk uitgebreid tot België en het Groothertogdom. "In 1998 verhuisde het bedrijf richting Petit-Rechain. Vanaf de nieuwe lokatie startte de progressie die in de loop der jaren tot de titel van Supergazelle heeft geleid. Enerzijds heeft Trendy Foods meer referenties en anderzijds kwamen er naast Petit-Rechain nog twee andere opslagplaatsen bij namelijk Bornem in Vlaanderen en Contern in Luxemburg.

 

De cijfers spreken voor zich wanneer we de afgelegde weg over 20 jaar bekijken. In 2001 had Trendy Foods 78 mensen in dienst, een omzet van 54 miljoen euro, 5.000 referenties en 9.000 m² voorraad. Vandaag telt het 520 werknemers, een omzet van 1,25 miljard euro, 38.000 m² voorraad en 15.000 referenties. Wij hebben 8.850 klanten, waarvan er dagelijks duizend worden bevoorraad," voegt Francis Plunus toe, " en onze vloot bestaat uit 89 vrachtwagens. "Hoewel de firma gespecialiseerd is in levensmiddelen, omvat het assortiment ook enkele non-food artikelen (telefonie, tabak, batterijen, luchtverfrissers voor auto's, enz.)

 

Nieuw platform

 

Het jaar 2020 zorgde ook bij Trendy Foods voor een dubbel gevoel. Het zag zijn verkoop dalen of zelfs instorten in sommige sectoren en dan weer stijgen in andere. « We hebben het jaar afgesloten met een groei van 4% » , aldus Francis Plunus. Dit goede resultaat kan worden verklaard door de diversiteit van onze klantenportefeuille. Terwijl de horeca, bioscopen, verkoopautomaten, transport (stations en luchthavens) en plaatselijke overheden zwaar werden getroffen, zagen we een sterke groei in de detailhandel, nachtwinkels en benzinestations. Vooral omdat de Belgen, door de beperking van het reizen naar het buitenland, meer ter plaatse zijn gaan consumeren, hetgeen tot uiting komt in de verkoop van tabak en alcohol, die explosief is gestegen".

 

Trendy Foods werkt momenteel aan een project voor een platform dat Marketplace werd genoemd. Dankzij dit platform zal het aanbod binnenkort vertienvoudigd kunnen worden. Dit project wordt geleid door de zoon van Francis Plunus, François, marketing manager, samen met een team van 4 mensen. « Wij gaan groothandelaars uit het buitenland de mogelijkheid bieden producten uit hun land aan te bieden, en richten ons ook op kleine producenten die een ander cliënteel wensen te bereiken » legt Francis Plunus uit. Er is een groeiende markt voor etnische producten, alsook voor biologische en lokale producten. Bovendien zijn de Belgen erg gesteld op ontdekkingen en nieuwe producten. Via dit platform, dat eind dit jaar moet worden gelanceerd, zullen wij 150.000 referenties aan onze klanten kunnen aanbieden. "

 

FRANCIS PLUNUS

« Dankzij de diversiteit van onze klantenportefeuille zijn we deze crisis goed doorgekomen. «

TAGS

0 Comments